Ugrás a tartalomra
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
BejelentkezésRegisztráció
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Előnézet
022_000004/0000

Az egyházi év

  • Előnézet
  • PDF
  • Metaadatok mutatása
  • Permalink mutatása
Szerző
Pap Ferenc
Cím (EN)
The Liturgical Year
Tudományterület
Teológia / Theology (13036)
Sorozat
Károli könyvek. Monográfia
Tudományos besorolás
monográfia
022_000004/0137
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Oldal 138 [138]
  • Előnézet
  • Permalink mutatása
  • JPG
  • TIFF
  • Előző
  • Következő
022_000004/0137

OCR

5. KARÁCSONYI ÜNNEPKÖR 3,20), amiből következik, hogy március 28-án kellett születnie." Alexandriai Kelemen (+215 körül)? szerint ,egyesek az Úr születésének nemcsak évét jelölik meg, hanem napját is. Szerintük Augustus uralkodásának 28. évében május 20-án történt.""5 Krisztus születésének áthagyományozott , dátumai" (hónap és nap) az ókori források és a szakirodalom alapján a következők: január 6. vagy 10.; március 28.,?? április 2., április 18. vagy 19., április 20.,"" május 11.;" május 15.,“? május 20.," május 21.;" május 29.; november 18.5" a IV. századtól egyre jobban terjedt a december 25-i dátum." További érdekesség még, hogy a koptoknál, a jakobitáknál, az örményeknél ténylegesen fellelhetőek olyan májusi ünneplisták, amelyek nagyon hasonlítanak a Karácsony napját övező december végi vértanú- és emléknap kánonjához (mäjus 11. es 19. között).!*” Mint látható, a legtöbb dátum tavaszra vagy nyár elejére esik. Ez egyrészről a világ teremtésének , datálásával" van összefüggésben, valamint mélyebb vallástörténeti reflexiókat is érezhetünk a háttérben. A hagyományt az is erőteljesen befolyásolhatta, hogy Jézus halála is tavasszal történt, és a korabeli gondolkodás szerint a próféták, , kiválasztottak" élete csakis teljes évekből állhatott össze." A keresztyén apostolokra, mártírokra, hitvallókra való emlékezés korai keresztyén gyakorlata is mutatja, hogy haláluk napjára mint mennyei születésnapjukra (natale) emlékeztek.!5° 16 V6, CULLMANN 1992, 9-10. 187 V6. VANYO 2004, 305-313. 138 Stromates (vagy Sztrömateisz) I, 21. PG 8,885. Idézi: BARSI 1999, 89. V6. VANY6 2004, 306-307. 139 Jézus születésének és halálának napjaként. LTHK X., 1017.; BIERITZ 2005, 190. 40 SZÉKELY 1922, 156. MI A koptoknäl, läsd: Barsı 1999, 89. 12 MKL VL. 179. 143 DUCHESNE 1910, 258., 262.; CULLMANN 1992, 10.; BIERITZ 2005, 190. 144 Barsı 1999, 89. 145 DUCHESNE 1910, 258. 146 A szerzők és művek részletes felsorolását lásd: SZÉKELY 1922, 156-157. 147 V6. BARSI 1999, 89. 148 CULLMANN 1992, 10. 49 A Karácsonyt és az Epifániát a hellenista kultúrkörből kölcsönzött natale-motivum is formälta. A natale a IV. században a születés évenként visszatérő emléknapjának általános kifejezése, de a császári és udvari nyelvben jelentésbővülésen ment keresztül, és a megdicsőülés napjának (intronizáció és apoteózis) kifejezésévé lett. Egyúttal a keleti epifánia-motívum párjaként is értelmezhetjük. Vö. BIERITZ 2004, 71-72. 150 V6. KLAUSER 1965, 88.; CULLMANN 1992, 11.; OHCW, 66.; BERGER 2008, 434-435.; LEEUWEN 2009, 127. æ 137

Szerkezeti

Custom

Image Metadata

Kép szélessége
1843 px
Kép magassága
2670 px
Képfelbontás
300 px/inch
Kép eredeti mérete
1012.65 KB
Permalinkből jpg
022_000004/0137.jpg
Permalinkből OCR
022_000004/0137.ocr

Linkek

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Elérhetőség

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

BejelentkezésRegisztráció

Bejelentkezés

eduId Login
Elfelejtettem a jelszavamat
  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde