OCR Output

5. KARÁCSONYI ÜNNEPKÖR

kvázi harmonizálása a keleti és nyugati egyházban, valamint a Mennybeme¬
netel és a Pünkösd elkülönülése szintén a késő IV. században és azután ment
végbe. Az ünnepkörök főünnepeit hetekig tartó előkészületi és ünnep utáni
időszakasz keretezi. Karácsonynak és Epifániának — Húsvéthoz és Pünkösdhöz
képest — azonban nincs zsidó naptárpárhuzama, dátumuk nem változó, az idő¬
pont meghatározása a Naphoz van igazítva, és ezek meg is , törik" a hét napos
hét ritmusát, ill. átlépnek a heti ritmus törvényszerűségén." Az inkarnációs és
húsvéti teológia nem egymással szemben vagy egymás mellett állnak, hanem
a hit ,egymástól elszakíthatatlan súlypontját jelentik".

Karácsony és ünnepköre Húsvét és ünnepköre
Előkészítő időszak Advent Nagyböjt
Vigilia Karácsony „szombatjänak” Hüs vét szomba tjának
éjjeli szertartása éjjeli szertartása
Főünnep Karácsony Húsvét
Az ünnep hete Karácsony hete Húsvét hete (Fehérhét)
Oktáva Kiskarácsony (Újév) Fehérvasárnap

Átmeneti néhány nap esetlegesen ) Húsvét utáni idő beleértve a Menny¬

Ünnep utáni időszak ] , .. 7 , . 4
P közbeeső vasárnappal bemenetel ünnepét?

Második fókusz Epifánia (Vízkereszt) Pünkösd"

Pünkösd vagy Szentháromság ünne¬

Ünnep utáni időszak ! Vízkereszt utáni idő re
pe utani idö

Lezäräs Az Úr bemutatása" Az egyházi év vége

Érdekes, hogy a keresztyén (liturgikus) naptárat sajátos kettősség határozza
meg és rendezi: a szoláris hagyományokból táplálkozó karácsonyi, valamint
a luniszoláris naptári rendszer örökségét hordozó húsvéti ünnepkör."? A Hold
számos esetben a múlandóság, a Nap pedig a maradandóság szimbolikáját hor¬
dozza magán. Húsvét időpontja egyszerre függ a tavaszi napéjegyenlőségtől
és az arra következő első holdtöltétől."? A karácsonyi időszak hossza azonban
Húsvét időpontjától függ.

7 "Vö. BIERITZ 2004, 71.; BIERITZ 2005, 187.; MEYER-BLANCK 2011, 147.

8 RATZINGER 2002, 95.

A Húsvét utáni 40. napon.

A Húsvét utáni 50. napon.

A Karácsony utáni 40. napon. A Lk 2,21-22 szerint Krisztust a nyolcadik napon metélték körül,
majd 33 nap eltelte után mutatták be a tisztulási áldozatot (vö. 3Móz 12). A napok számolá¬
sakor az ünnep napját magát is figyelembe kell venni.

2 HAHN 1983, 79.; OSKAMP-SCHUMAN 2001, 109-111.; RATZINGER 2002, 91-92.

133 Vö. RATZINGER 2002, 91.