OCR Output

AZ EGYHÁZI ÉV

harmadik, hatodik és kilencedik órájában mondott imádságról tud Tertullia¬
nus, Cyprianus, Alexandriai Kelemen és Origenész is.“

A hét napjai mint egy egész Krisztus halalat és feltamadasat reprezentaljak és
teszik jelenvalóvá. Teológiai mélyebb értelemben pedig a teremtés és megváltás
művének egységét és összefüggéseit ábrázolja ki a hét a megszentelődés útján
járó ember és közösség számára. A zsidóság és a keresztyénség számára a hét
minden napja, minden órája , alkalmas" Isten dicséretére és segítségül hívásá¬
ra (vö. Zsolt 35,28; 44,9; 71,8.24; 88,10; 145,2), ami azonban a közösség méltó
helyen és szokott időben való összegyülekezése alól nem jelent mentességet.

A több forrásból táplálkozó és Magyarországon újabban megjelent, ill. be¬
vezetett, ? az evangélikus egyház által különös mértékben felkarolt őszi ún.
teremtésünnep (teremtés hete) valójában teológiai és liturgiai szempontból
semmilyen újdonsággal nem bír, "? sőt a megvalósulásra tekintettel némileg
inkább a tematizált vasárnapok sorába illeszkedik. A hét napjai, az ún. évközi
feriák a keresztyén egyház hagyományos liturgikus gyakorlatában a teremtést
, ünnepelték", így pl. a vespera graduálkönyveinkben teljességgel és jelenlegi
énekeskönyvünkben részlegesen fellelhető hetedszaki teremtésénekei által.

Az Egeria spanyol zarándoknőnek tulajdonított naplóból, utleirasbdl'** meg¬
tudhatjuk, hogy a korai századok jeruzsálemi keresztyéneinek gyakorlata sze¬
rint a hétköznapi istentiszteletek (imaórák) sorában a tizedik óra (kb. vespera,

41 CHADWICK 2003, 254. V6. DOLHAI 2001, 142-143.; MIHALYFI 1933, 76. A magyar reformätus
tradícióban való továbbélését, ill. nyomait lásd különösen Nagypénteknél.

A Magyarországi Egyházak Ökumenikus Tanácsa (MEÖT) 2008. december 1-jei közgyűlé¬
sén a következő határozat/ajánlás született: , Nemzetközi egyházi szervezetek és ökumenikus
dokumentumok felhívásaival összhangban, a Magyarországi Egyházak Ökumenikus Tanácsa

142

Közgyűlése ajánlja tagegyházainak, hogy a Teremtő iránti hálánk és hódolatunk kifejezése,
a teremtett világ tudatos megőrzése és felelős védelme, továbbá ökumenikus együttmunkál¬
kodásunk kiszélesítése és megerősítése érdekében 2009-től a szeptember utolsó és az októ¬
ber első vasárnapja közötti időszakot teremtésvédelmi hétként hirdessük meg és ünnepeljük
a Magyarországi Egyházak Ökumenikus Tanácsa tagegyházaihoz tartozó gyülekezetekben
és intézményekben." MEÖT 2009, 3. Vö. http://archiv.evangelikus.hu/teologia/a-het-nap¬
csodaja-2013-letoeltheto-segedanyag-a-201eteremtes-hete201d-unnepkoerhoez-1
A fenti ajánlás teremtésvédelmi hétről beszél, amelyből már 2009-ben a teremtés hete , ün¬

nepköre" lett függetlenül attól, hogy az ünnepkör pontosan mit jelent. 2013-ban pedig a refor¬
mátus egyház ünnepei közé beiktatott ünnepkörről szólt a nyilván nem szakszerű tudósítás,
holott ilyen zsinati döntésről nincs tudomásunk. , A teremtés hete ünnepkört 2009-ben ve¬
zették be a Magyarországi Református Egyház ünnepei közé a Magyarországi Egyházak Öku¬
menikus Tanácsa (MEÖT) javaslatára. Célja a teremtett világ tudatos megőrzésére és felelős
védelmére, valamint a felekezetközi együttműködésre felhívni a figyelmet. A teremtésvédelem
hete mindig szeptember utolsó és október első vasárnapja közé esik, és a teremtés ünnepével
zarul.” www.parokia.hu/hir/mutat/4936/

143 RATZINGER 2002, 87.

44 A naplóval kapcsolatos kérdésekkel fentebb foglalkoztam részletesen.

108