OCR Output

AZ EGYHÁZI ÉV

hetedik nap leszünk, amikor áldása és megszentelése teljessé tesz és újjáalkot minket.

Ott felszabadultan látni fogjuk, hogy ő az Isten [...]. Ezután, ?" mintegy a hetedik na¬

pon, elnyugszik Isten, amennyiben elnyugtatja önmagában a hetedik napot, vagyis

minket. E korszakokról hosszú lenne most külön-külön részletesebben beszélni;

a hetedik" mindenesetre a mi szombatunk lesz, amely nem ér véget este, hanem

átnyúlik az Úr napjába, mint valami örök nyolcadik napba, amely Krisztus feltá¬

madásával szentelődik meg, előre jelezve nem csupán a szellem, hanem a test örök
nyugalmát is. Akkor majd szabadok leszünk, és látni fogjuk Őt, láthatjuk és szeretjük

Őt, szeretjük és dicsőítjük Őt. Íme, ez lesz a vég nélküli vég.

Az Ószövetségben , a szombat a szabadság víziója", ? amikor Isten cselekvése
nyomán, mintájára a hétköznapi-társadalmi különbözőségek a nyugalom és az
istentisztelet közösségében megszűnik." A teremtéstörténet tehát nem hat-,
hanem hétnapos, amit pl. a mennyei előképekből táplálkozó kultuszalapítás,
ill. a sátorépítés is szorosan követ. A teremtés és az istentisztelet rendje, ill.
ideje szétválaszthatatlanul kapcsolódik össze," sőt a , teremtés, történelem és
kultusz kölcsönös viszonyban állnak egymással."??

A magyar protestáns újfordítású Biblia a Tízparancsolat vonatkozó részében
már nem is használja a szombat elnevezést, hanem a nyugalom napjáról való
megemlékezésről, ill. annak megtartásáról beszél, ami a hetedik nap (2Móz
20,8-11; 5Móz 5,12-15).? A Tízparancsolat e részének kétfajta indoklása a terem¬
tést és a szövetségkötést is a szombattal kapcsolja össze." A bibliai szövegben
egyértelmű a teremtés hetedik napjával (1Móz 2,1-3) való azonosság, azonban
a tapasztalatok szerint a nyugalom napja kifejezést a teológiai gondolkodás¬
ban és a prédikációk szintjén könnyedén azonosítják bármiféle pihenőnappal,
ami megannyi félreértés és félremagyarázás forrása (lehet). Nyilvánvaló, hogy

Értsd: a teremtés hét napja által jelzett, szimbolizált hét világkorszak után beálló időszak
(eszkhaton), amikor Isten Országa elérkezik.

Értsd: a teremtés hét napja által jelzett, szimbolizált hét világkorszak közül az utolsó.

28 ÁGOSTON 2009, 545-546. Vö. VÁRNAGY 1999, 384.

29 RATZINGER 2002, 22.

30 RATZINGER 2002, 22-23.

31 RATZINGER 2002, 23-25. Vö. részletesebben: PAP 2012, 68-88.

32 RATZINGER 2002, 24.

A Heidelbergi Káté , új" fordításának és kiadásának (2013) tisztázatlan kérdései közé tartozik
pl. a bibliai idézetek problémája. A 2013-as kiadvány konzekvensen az új revideált bibliafor¬
dítást idézi, ill. ahhoz alkalmazkodik, a Tízparancsolat szövegében - feltehetően a fent ismer¬
tetett probléma miatt — eltér a revideált új fordítás szövegétől, sőt a revíziós próbakiadástól
is (ami azóta ,RÚF"-ként meg is jelent 2014-ben), hiszen a nyugalomnap helyett a szombat
terminológiát alkalmazza. HK 2013, 48-49.

34 RATZINGER 2002, 85.

90