OCR
AZ EGYHÁZI ÉV hetedik nap leszünk, amikor áldása és megszentelése teljessé tesz és újjáalkot minket. Ott felszabadultan látni fogjuk, hogy ő az Isten [...]. Ezután, ?" mintegy a hetedik napon, elnyugszik Isten, amennyiben elnyugtatja önmagában a hetedik napot, vagyis minket. E korszakokról hosszú lenne most külön-külön részletesebben beszélni; a hetedik" mindenesetre a mi szombatunk lesz, amely nem ér véget este, hanem átnyúlik az Úr napjába, mint valami örök nyolcadik napba, amely Krisztus feltámadásával szentelődik meg, előre jelezve nem csupán a szellem, hanem a test örök nyugalmát is. Akkor majd szabadok leszünk, és látni fogjuk Őt, láthatjuk és szeretjük Őt, szeretjük és dicsőítjük Őt. Íme, ez lesz a vég nélküli vég. Az Ószövetségben , a szombat a szabadság víziója", ? amikor Isten cselekvése nyomán, mintájára a hétköznapi-társadalmi különbözőségek a nyugalom és az istentisztelet közösségében megszűnik." A teremtéstörténet tehát nem hat-, hanem hétnapos, amit pl. a mennyei előképekből táplálkozó kultuszalapítás, ill. a sátorépítés is szorosan követ. A teremtés és az istentisztelet rendje, ill. ideje szétválaszthatatlanul kapcsolódik össze," sőt a , teremtés, történelem és kultusz kölcsönös viszonyban állnak egymással."?? A magyar protestáns újfordítású Biblia a Tízparancsolat vonatkozó részében már nem is használja a szombat elnevezést, hanem a nyugalom napjáról való megemlékezésről, ill. annak megtartásáról beszél, ami a hetedik nap (2Móz 20,8-11; 5Móz 5,12-15).? A Tízparancsolat e részének kétfajta indoklása a teremtést és a szövetségkötést is a szombattal kapcsolja össze." A bibliai szövegben egyértelmű a teremtés hetedik napjával (1Móz 2,1-3) való azonosság, azonban a tapasztalatok szerint a nyugalom napja kifejezést a teológiai gondolkodásban és a prédikációk szintjén könnyedén azonosítják bármiféle pihenőnappal, ami megannyi félreértés és félremagyarázás forrása (lehet). Nyilvánvaló, hogy Értsd: a teremtés hét napja által jelzett, szimbolizált hét világkorszak után beálló időszak (eszkhaton), amikor Isten Országa elérkezik. Értsd: a teremtés hét napja által jelzett, szimbolizált hét világkorszak közül az utolsó. 28 ÁGOSTON 2009, 545-546. Vö. VÁRNAGY 1999, 384. 29 RATZINGER 2002, 22. 30 RATZINGER 2002, 22-23. 31 RATZINGER 2002, 23-25. Vö. részletesebben: PAP 2012, 68-88. 32 RATZINGER 2002, 24. A Heidelbergi Káté , új" fordításának és kiadásának (2013) tisztázatlan kérdései közé tartozik pl. a bibliai idézetek problémája. A 2013-as kiadvány konzekvensen az új revideált bibliafordítást idézi, ill. ahhoz alkalmazkodik, a Tízparancsolat szövegében - feltehetően a fent ismertetett probléma miatt — eltér a revideált új fordítás szövegétől, sőt a revíziós próbakiadástól is (ami azóta ,RÚF"-ként meg is jelent 2014-ben), hiszen a nyugalomnap helyett a szombat terminológiát alkalmazza. HK 2013, 48-49. 34 RATZINGER 2002, 85. 90