OCR Output

AZ EGYHÁZI ÉV

5. Mikor miről prédikáljunk?

A prédikáció témáját előre meghatározhatják az egyházi év, az alkalom, a pasz¬
torálás nyujtotta tapasztalat, — amint erre már előbb rá is mutattunk. Ezek közül
feltétlenül meghatározott körben mozognak az ünnepi prédikációk: a karácsony,
virágvasárnap, nagypéntek, húsvét, áldozócsütörtök és pünkösd ünnepein. A dolog
természete szerint következik, hogy éppen prédikálásom lehető egyöntetűsége érde¬
kében figyelembe veszem az ú. n. ünnepköröket is. Igy határozott körvonalú témáim
lesznek adventben, bőjtben, nagy héten s húsvét és pünkösd között. Arról is lehet
ugyan beszélni, hogy egész évi tervszerű prédikálásomat nem befolyásolja-e éppen
a tervszerűség szempontjából hátrányosan az ünnepek határozott téma-csoportja,
főleg akkor, ha egész bibliai könyveket veszek sorba prédikálásom rendjén. Ámde
éppen az üdvtörténeti ünnepek meghatározott témáit szem előtt nem tartanom
egyrészt lehetetlenség, másrészt nem is kívánatos, hogy a gyülekezet éppen ezeken
az ünnepeken ne arról kapjon igehirdetést, ami miatt ünnepet ül. De egyébként is
a pünkösdtől ádventig terjedő idő jórészt nem befolyásol ilyen szándékú igehirdeté¬
semben, másrészt az ádventtől pünkösdig terjedő időszakban marad az üdvtörténet
szempontjából körül nem határolt lehetőség is. Annyi bizonyos, hogy az ünnepes
félév sok megkötöttséget jelent a prédikáció témája szempontjából, de az ünnepte¬
len félév már elég alkalmat ad, amikor alig valami megkötöttséggel kell számolnia
a prédikátornak."

beszélhetünk külön karácsonyi és húsvéti, s különösen nem külön pünkösdi ünnep¬
körről," hanem valójában egységes húsvéti ünnepkör az egész egyházi év. Hogy az
egyházi év egyetlen húsvéti ünnepkört alkot, ennek emléke liturgiánkban napjaink¬
ban is az Alleluja éneklése. A húsvéti örömnek ez a még Ószövetségből kölcsönzött,
de új keresztény tartalommal is telített legkifejezőbb megnyilvánulása csak a Böjtelő
kezdetével hallgat el. Húsvétot ugyanis magas méltóságának megfelelően egészen

Vö. FEKETE 2000, 47-54.; FEKETE 2012, 37-45.

TOTH 1935a, 25-26.

RApó 1957, 135. is helyteleníti apünkösdi ünnepkör elnevezés használatát, még ha a , régebbi
liturgisták" beszéltek is arról.

76