OCR Output

110 "u PAKSI BORBÁLA - ARNOLD PETRA

tőle csak kicsit lemaradva a második helyen az alkoholtartalmú üdítők állnak
(N-85), amit a sör (N-169) és a tömény italok (N-196) követnek (3. ábra).

3. ábra: Különböző italfajtákból az elmúlt évben egy szokásos alkalommal elfogyasztott
alkoholmennyiség 10096-os alkoholban," a 18-64 éves népesség körében
(az OLAAP 2019 vizsgálat adatai alapján, ml, átlag)
50

40
30

[mi] 20

10

o

férfi nő összesen
Mm bor 36,5 26,4 31,6
a sör 40,3 23,9 35,6
MH tömény 26,2 20,8 242
— alkoholtartalmú üdítő 23,6 25,4 24.6

* Az egyes alkoholfajtaknal a következő alkoholtartalommal számolva: Bor: 1196; Sör: 590;
Tömény: 3596; Előre összeállított, alkoholtartalmú üdítőital: 4,390

Összességben tehát a mennyiségi és gyakorisági adatok alapján azt mondhatjuk,
hogy a magyarországi felnőtt népességben a legtöbben és a legnagyobb
mennyiségben sört fogyasztanak, ezt követi a bor fogyasztása. A tömény italok
a borokhoz közel hasonló mértékben elterjedtek a lakosság körében, azonban
a tömény italokat -— 10096-os alkoholban számítva - kisebb mennyiségben fo¬
gyasztják, ugyanakkor az alkoholos üdítők fogyasztása a lakosság kisebb részét
érinti, azonban tiszta alkoholban az ezekből elfogyasztott mennyiség megegye¬
zik az elfogyasztott tömény italok mennyiségével.

A mennyiségi és gyakorisági adatok alapján a , tradicionális" alkoholfajták
esetében rendre szignifikáns különbség mutatkozik a nemek között. A férfiak
- alkoholtartalmú üdítők kivételével - minden italfajtából nagyobb arányban,
gyakrabban és nagyobb mennyiséget is fogyasztanak. Ugyanakkor a prevalen¬
ciák és a fogyasztási gyakoriságok mentén a férfiak és a nők alkoholfajták te¬
kintetében megjelenő preferenciái a szokásosan elfogyasztott mennyiségek
alapján kirajzolódótól némileg eltérőek. A férfiak körében a sör, a nők körében
a bor áll a mennyiségi és gyakorisági adatok alapján is az első helyen, azonban
a második helyen a férfiak esetében az elfogyasztott mennyiség alapján a bor,
a prevalenciaadatok alapján pedig a tömény italok vannak. A prevalencia- és
gyakorisági adatok alapján mindként nem esetében az utolsó helyen szereplő
alkoholtartalmú üdítők pedig a nők esetében a mennyiségi adatok alapján fel¬
jönnek a második helyre.