Látens profil elemzés (latent profile analysis - LPA): egy statisztikai csoport¬
kereső eljárás, amelynek célja az egyének klaszterekbe/csoportokba sorolása
egy vagy több folytonos változó (indikátor) alapján. Az eljárás feltételezése,
hogy léteznek látens (nem megfigyelt) profilok, amelyek válaszmintázatokat
hoznak létre az indikátor-változók alapján.
Logisztikus regresszió: a többváltozós elemzések egyik csoportja, melyet akkor
alkalmaznak, ha a függő változó dichotóm, a független változók pedig magas
mérési szintű vagy kategoriális változók (Székelyi g Barna, 2002).
Megbízhatóság (reliabilitás): a mérés, illetve a mérőeszköz stabilitását jelenti,
vagyis azt, hogy ismételt mérések alkalmával - az egyéb körülmények válto¬
zatlansäga mellett - ugyanazokat az eredményeket kapjuk. A megbízhatóság
az Jérvényesség fogalmával együtt a mérés minőségének - sokszor egymással
ellentmondásba kerülő - mutatója (Babbie, 1999).
Mentalizáció: azon képességünk, hogy megértsük a saját belső mentális álla¬
potainkat és a másokét (érzelmeket, gondolatokat, szükségleteket, szándékokat).
Ld. még >bizonyossag, >bizonytalansag (Fonagy et al., 2016).
Mintavetel: az az eljäräs, mellyel kivälasztjuk a kutatäsba bevont egysegeket
(>mintaveteli egyseg). Ket alaptipusät különithetjük el: a valószínűségi (>velet¬
len mintavétel), valamint a nem valószínűségi mintavételi eljárásokat. Az alap¬
sokaságra általánosítható eredményeket csak a valószínűségi mintavételi eljá¬
rások eredményeznek (Rudas, 2006; Babbie, 1999; Falus g Ollé, 2008).
Mintavételi egység: azok az elemek vagy elemek azon csoportjai, melyeket a
>mintavétel valamely fazisanal (a kivalasztaskor) tekintetbe vesziink. Tobblép¬
csős mintavételek során az egyes lépcsőkben különböző mintavételi egységek
lehetnek: ilyen esetekben az egyes lépésekben elsődleges, másodlagos, illetve
végső mintavételi egységeket különböztethetünk meg. Például ha a mintavá¬
lasztás első lépcsőjében kiválasztjuk a városokat, második lépcsőjében a már
kiválasztott városokban a kutatásba bevont iskolákat, végül az ott tanító peda¬
gógusok köréből veszünk mintát, akkor az elsődleges mintavételi egységek a
városok, a másodlagos egységek az iskolák, a végső mintavételi egységet pedig
a tanárok jelentik (Babbie, 1999).
Nagyivás (Binge Drinking): 5 vagy több ital elfogyasztás egy alkalommal
(Wechsler et al., 1994). Egy ital = 1,5 dl bor vagy egy pohar vagy kistiveg (3,3