Skip to main content
mobile
Volume OverviewSearch InsideMetadataCitations

L'Harmattan Open Access platform

  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu
LoginRegister
Preview
022_000193/0000

Fenntartható katolikus iskolák. A katolikus egyházi intézmények fenntarthatóságának kérdései a múltban

  • Preview
  • PDF
  • Show Metadata
  • Show Permalink
Author
Balla János, Boros Zoltán, Gárdonyi Máté, Horváth Attila, Kádár Zsófia, Kara Anna, Kálnoki-Gyöngyössy Márton, Kármán Peregrin, Kökényesi Zsolt, Magyar Mirjam, Papanek Ferenc, Peres Zsuzsanna, Szekér Barnabás, Ujházi Lóránd, Zsódi Viktor
Title (EN)
Sustainable Catholic Schools. The questions of sustainability of Catholic ecclesiastical institutions in the past
Field of science
Társadalom- és gazdaságtörténet / Social and economic history (12979), Újkori és jelenkori történelem / Modern and contemporary history (12977), Teológia / Theology (13036)
Type of publication
tanulmánykötet
Volume OverviewSearch InsideMetadataCitations

Original

Title
Fenntartható katolikus iskolák. A katolikus egyházi intézmények fenntarthatóságának kérdései a múltban
Title (EN)
Sustainable Catholic Schools. The questions of sustainability of Catholic ecclesiastical institutions in the past
Author
Balla János | Boros Zoltán | Gárdonyi Máté | Horváth Attila | Kádár Zsófia | Kara Anna | Kálnoki-Gyöngyössy Márton | Kármán Peregrin | Kökényesi Zsolt | Magyar Mirjam | Papanek Ferenc | Peres Zsuzsanna | Szekér Barnabás | Ujházi Lóránd | Zsódi Viktor
Editor
Balla János | Ujházi Lóránd
ORCID
https://orcid.org/0009-0005-0149-6313 | https://orcid.org/0000-0002-1630-8208
Web
https://www.researchgate.net/profile/Lorand-Ujhazi
Peer review
Darabos Ádám | Koltai András
Date
2025
Place
Budapest
Summary
A katolikus egyházi intézmények fenntarthatósága e könyv központi kérdése, amely magában foglalja létük és hatásuk gazdasági, társadalmi és teológiai dimenzióit. A kötet azt vizsgálja, hogy a különböző szerzetesrendek (bencések, domonkosok, ferencesek, jezsuiták, premontreiek, piaristák) hogyan navigáltak a korok kihívásai között, mint az erőforrás-gazdálkodás, a politikai változások és a társadalmi átalakulások. A társadalmi ranglétrán más-más helyet elfoglaló iskolafenntartók (király, állam, főpap, főnemes) is bemutatásra kerülnek, akik az évszázadok során, az egyházzal együttműködve tartották fenn a Habsburg Birodalom és benne Magyarország alsó-, közép- és felsőfokú intézményeit. E dinamikák megértése értékes betekintést nyújt történelmi örökségükbe és annak mai aktualitásába.
Summary (EN)
The sustainability of Catholic ecclesiastical institutions is the central theme of this book, encompassing the economic, social, and theological dimensions of their existence and impact. The book examines how different religious orders (Benedictines, Dominicans, Franciscans, Jesuits, Premonstratensians, Piarists) have met the challenges of the times, such as resource management, political change, and social transformation. It also shows the various school patrons (king, state, high priest, nobility) who, in cooperation with the church, maintained the lower, middle, and higher educational institutions of the Habsburg Empire and Hungary over the centuries. Understanding these dynamics provides valuable insights into their historical legacy and their relevance today.
Publisher
L'Harmattan
Co-publisher
Pázmány Péter Katolikus Egyetem
Type of publication
tanulmánykötet
Field of science
Társadalom- és gazdaságtörténet / Social and economic history (12979) | Újkori és jelenkori történelem / Modern and contemporary history (12977) | Teológia / Theology (13036)
Keywords
jezsuita | piarista | szerzetes | fenntarthatóság | iskola | Jesuit | Piarist | priest | sustainability | school
Format
Text
DOI
https://doi.org/10.56037/978-963-646-503-2
ISBN
978-963-646-503-2|978-963-646-208-6
Language
magyar
Edition
Első kiadás
Rights
CC BY-NC-SA 4.0

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

LoginRegister

User login

eduId Login
I forgot my password
  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu