Skip to main content
mobile
Volume OverviewSearch InsideMetadataCitations

L'Harmattan Open Access platform

  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu
LoginRegister
Preview
022_000029/0000

A magyar kiejtés tanítása

  • Preview
  • PDF
  • Show Metadata
  • Show Permalink
Author
Gyöngyösi Lívia, Kampó Ildikó, M. Pintér Tibor
Title (EN)
Teaching of Hungarian Pronounciation
Field of science
Nyelvészet / Linguistics (13024)
Series
Károli könyvek. Jegyzet
Type of publication
egyetemi jegyzet
Volume OverviewSearch InsideMetadataCitations

Original

Title
A magyar kiejtés tanítása
Title (EN)
Teaching of Hungarian Pronounciation
Author
Gyöngyösi Lívia | Kampó Ildikó | M. Pintér Tibor
ORCID
https://orcid.org/0000-0002-5212-4107
Web
https://btk.kre.hu/index.php/m-pinter-tibor
Peer review
M. Pintér Tibor
Date
2020
Place
Budapest
Summary
Nyelvet tanulni nem egyszerű. Nyelvet tanítani még kevésbé az. A nyelvtanulás és nyelvoktatás számos részterülete közül kötetünkben a hangtannal kapcsolatos alapvető kérdéseket igyekeztünk körüljárni és segítséget nyújtani a magyar mint idegen nyelvet tanulók és tanítók számára. A kötet ugyan (beszéd)hangokról szól, de nem „hangos”, vezetni próbál, de nem „vezér”. Olyan oktatási segédletként írtuk, amely a maga modernitásával és szemléletével áthidalja a régi és új közti űrt, olyan segédkönyvet szerettünk volna írni, amely hatékonyan használható gyakorlati útmutatóként szolgál a nyelvoktatást tanuló hallgatók kezében, egyben rávilágít a hangtan nyelvoktatásban elfoglalt szerepére. Ugyanakkor azt is hangsúlyozzuk, hogy a kötet elméleti anyaga és gyakorlati példái a magyar standard nyelvváltozat adekvát kiejtését követik, annak elsa- játításában nyújtanak segéd kezet. A nyelv ennél bonyolultabb, de reméljük, hogy az írás–beszéd–hallás hármas kötődését, egymásra utaltságát sikerült megfelelően ábrázolnunk.
Summary (EN)
Learning a language is not easy. Teaching a language is even less so. Among the many areas of language learning and teaching, we have tried to cover the basic issues of phonetics and to help learners and teachers of Hungarian as a foreign language. We wanted to write a teaching material which, with its modernity and approach, bridges the gap between old and new, a teaching aid which would serve as an effective practical guide for students of language teaching and which would also highlight the role of phonetics in language teaching. At the same time, we would like to emphasise that the theoretical material and practical examples in the book follow the pronunciation of the Hungarian standard pronunciation and provide a helping hand in learning it. The language is more complex than that, but we hope that we have succeeded in adequately depicting the triple interdependence of writing-speaking-hearing.
Publisher
L'Harmattan
Co-publisher
Magyar Nyelvtudományi Tanszék
Type of publication
egyetemi jegyzet
Field of science
Nyelvészet / Linguistics (13024)
Keywords
nyelvtudomány | hangtan | fonetika
Format
Text
DOI
http://doi.org/10.56037/978-963-414-636-0
ISBN
978-963-414-636-0
Series
Károli könyvek. Jegyzet
ISSN
2677-1071
Printed version
https://harmattan.hu/a-magyar-kiejtes-tanitasa-2511
Language
magyar
Edition
Első kiadás
Rights
CC BY-NC-ND 4.0

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

LoginRegister

User login

eduId Login
I forgot my password
  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu