Aller au contenu principal
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Rechercher
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Françaisfr
  • Englishen
  • Deutschde
  • Magyarhu
S'identifierS'inscrire
  • Page
Aperçu
arc_000259/0000

Alkotás és élettörténet: pszichobiográfia a kreativitáskutatásban

  • Aperçu
arc_000259/0053
  • Page
Page 54 [54]
  • Aperçu
  • Afficher le lien permanent
  • JPG
  • TIFF
  • Précédente
  • Suivant
arc_000259/0053

OCR

Herman Ottó és a tudományos kreativitás személyes forrásai 53 tehetsége képessé tette arra, hogy a magyar tudományos próza Petőfijévé váljon, akit nyelvi területen példaképének tekintett. Sikerének titka — amellett, hogy irodalmi ambícióit képes volt tudományos céljainak maradéktalanul alárendelni — rendkívüli találékonyságában rejlett. A pókok tevékenységét leíró fogalmi rendszert ugyanis úgy teremtette meg, hogy takácsmestereket faggatott ki ,s a tőlük ellesett, kifejezéseket alkalmazta a maga munkájában. Így lett az ő pókjainak sámjakarma, bordáskarma, fogassertéje, fonalszűrője, csévéje, fonója. De egyéb testrészeiknek is ilyen neveket adott: rágó, barázda, csípő, tompor, térd, szár, talpecset; nekik maguknak meg ilyeneket: nádipók, búvárpók, kalózpók, marópók, csőszövőpók, vitorlapók, zugpók, és így tovább. Mai füllel mindezt oly természetesnek találjuk. De mennyit törhette a fejét, hogy mindenre meglelje a legillőbb szót, a legpontosabb kifejezést!" ( Varga 1967, 141). Herman tudományos-nyelvi kreativitásának e jellegzetességét Arthur Koestler (1998) „biszociäciö”-fogalma irja le a legpontosabban. A hetköznapi, szokásos gondolkodás Koestler szerint egy adott területre kidolgozott fogalmi-gondolati mátrixon belül mozog az asszociáció ösvényein, ez azonban csak a már tudott ismeretek szokásszerű felhasználását teszi lehetővé. Újításra a biszociációs aktus során van lehetőség, amelynek során az alkotó ,korábban teljesen elkülönült tapasztalati mátrixokat hoz kapcsolatba" egymással (Koestler 1998, 37). Így keletkeznek a művészi metaforák (pl. ,börtönéből szabadult sas lelkem") vagy olyan tudományos modellek, mint Freud elméletei, melynek során például a fizika és a görög mitológia mátrixait alkalmazta a lelki dinamika és a folyamatok leírására. A pókok hálókészítő viselkedésének tudományos megragadása a takácsmesterség fogalmaival valódi kreatív, biszociációs aktus Herman munkásságában. c, Rivalizáció A kreatív tevékenység köztudottan társas kontextusba ágyazódik. A társas hatások alakzatai közül kiemelhetjük a diádikus kreativitás jelenségét (Murray 1959) vagy a mentor és a múzsa funkcióját, amit Kainer (1990) az én alteregopólusához kötött." A pszichobiográfiai elemzés során ezeket " Egy ugyancsak fontos kontextuális dimenzió a közönség kérdése, de ezzel a ta

structurelles

Custom

Image Metadata

Largeur de l'image
1867 px
Hauteur de l'image
2670 px
Résolution de l'image
300 px/inch
Taille du fichier d'origine
1.11 MB
Lien permanent vers jpg
arc_000259/0053.jpg
Lien permanent vers OCR
arc_000259/0053.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

S'identifierS'inscrire

Connexion utilisateur

eduId Login
J'ai oublié mon mot de passe
  • Rechercher
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Françaisfr
  • Englishen
  • Deutschde
  • Magyarhu