Ugrás a tartalomra
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
BejelentkezésRegisztráció
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Előnézet
022_000047/0000

Poetic Rituality in Theater and Literature

  • Előnézet
  • PDF
  • Metaadatok mutatása
  • Permalink mutatása
Tudományterület
Művészetek (művészetek, művészettörténet, előadóművészetek, zene) / Arts (arts, history of arts, performing arts, music) (13039), Vizuális művészetek, előadóművészetek, dizájn / Visual arts, performing arts, design (13046), Irodalomelmélet / Literary theory (13022)
Sorozat
Collection Károli
Tudományos besorolás
tanulmánykötet
022_000047/0179
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Oldal 180 [180]
  • Előnézet
  • Permalink mutatása
  • JPG
  • TIFF
  • Előző
  • Következő
022_000047/0179

OCR

BIRTE GIESLER in stating that it is guite impossible to discriminate exactly between ritual and drama.? German drama researcher Hans-Ihies Lehmann refers to Victor Turner’s differentiation between “social” and “aesthetic” drama in arguing: Victor Turner made the important distinction between ‘social drama’, which takes place in social reality, and what he called ‘aesthetic’ drama, primarily in order to show how the latter ‘reflects’ hidden structures of the former. He emphasized, however, that, conversely, the aesthetic articulations of social conflicts in turn offer models for their perception and are partially responsible for the modes of ritualization in real social life. He argued that aesthetically formed drama produces images, structured forms of development, and ideological patterns that give order to the social, its organization and perception.* Aesthetic drama thus mirrors social drama, while at the same time taking part in the shaping of ritualized forms of social interaction, human perception, and the social order in general.’ Current human biotechnology, with its cultural practices in human genetic engineering and reproductive medicine, challenges heteronormative sex and gender identities and hence fundamentally contests traditional family forms. ‘Thus, theater plays dealing with reproductive technology and human genetic engineering prove to be particularly useful in investigating gender as ritual in literary drama. This is because drama and dramatic literature very much deal with, and reflect on, “implicit knowledge” and the tension between language and the body as the two major tools of human cognition. Lehmann points out: “No other form of art but theater focuses that strongly on the human body, on its vulnerable, violent, erotic, or ‘holy’ substantiality. [...] As is generally known everything starts with a bodily act [...].”° However, in the age of human biotechnology “everything” no longer starts with a bodily act but with a mechanical procedure of technical devices. Lehmann further argues: “Cultural notions of what ‘the’ body is are subject to ‘dramatic’ changes, and theater articulates 3 Matthias Warstat: Ritual, in E. Fischer-Lichte — D. Kolesch — M. Warstat (eds.): Metzler Lexikon Theatertheorie, Stuttgart/Weimar, Metzler, 2005, 274-278, 274. See also Uri Rapp: Rolle Interaktion Spiel. Eine Einführung in die Theatersoziologie, Wien/Köln/Weimar, Böhlau, 1993, 15. Hans-Ihies Lehmann: Postdramatic theatre, trans. Karen Jürs-Munby, London/New York, Routledge, 2006, 37. On the fundamental relation between ritual and aesthetic drama see Bernhard Jahn: Grundkurs Drama, Stuttgart, Klett, 2009, 74-82. 6° Lehmann: Postdramatisches Theater, Frankfurt a. M., Verlag der Autoren, 1999, 361f. [In keiner anderen Kunstform steht der menschliche Körper, seine verletzliche, gewalttätige, erotische oder ‘heilige’ Wirklichkeit so sehr im Zentrum wie im Theater. [...] Mit einem körperlichen Akt fängt bekanntlich alles an [...].]“ (Translation by the author of this article as this section is not part of the published translation.) «178 +

Szerkezeti

Custom

Image Metadata

Kép szélessége
1830 px
Kép magassága
2834 px
Képfelbontás
300 px/inch
Kép eredeti mérete
1.16 MB
Permalinkből jpg
022_000047/0179.jpg
Permalinkből OCR
022_000047/0179.ocr

Linkek

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Elérhetőség

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

BejelentkezésRegisztráció

Bejelentkezés

eduId Login
Elfelejtettem a jelszavamat
  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde