Direkt zum Inhalt
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Suche
  • OA Kollektionen
  • L'Harmattan Archive
Deutschde
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Magyarhu
AnmeldenRegistrieren
  • Buch Übersicht
  • Seite
  • Text
  • Metadaten
  • Clipping
Vorschau
022_000046/0000

Kép, jelenlét, kenózis a kortárs francia költészetben és Valère Novarina színházában

  • Vorschau
  • PDF
  • Zeige Metadaten
  • Permanenten Link anzeigen
Autor
Sepsi Enikő
Title (EN)
Poetic Images, Presence, Kenosis in Contemporary French Poetry and in Valère Novarina’s Theatre
Field of science
Irodalomelmélet, összehasonlító irodalomtudomány, irodalmi stílusok / Literary theory and comparative literature, literary styles (13021)
Series
Károli könyvek. Monográfia
Type of publication
monográfia
022_000046/0175
  • Buch Übersicht
  • Seite
  • Text
  • Metadaten
  • Clipping
Seite 176 [176]
  • Vorschau
  • Permanenten Link anzeigen
  • JPG
  • TIFF
  • zurück
  • Weiter
022_000046/0175

OCR

+ KÉP, JELENLÉT, KENOZIS ? lyek nem játszanak, nem színházat csinálnak, hanem a létezést élik meg („acting is being, not performance”?®), s ezekböl több is van, volt vilägszerte. Ezeknek a megeleseknek fontos terepe a pröbafolyamat, az 1982-ben írott könyv a kísérleti színházak közül Grotowki és Schechner példáját emeli ki, amelyben a hangtréningeknek, pszichodrámának, táncnak, bizonyos jógaelemeknek nagy szerepük van, és a communitas megteremtésére irányulnak." Schechner A performansz című művében kiemeli azokat az előadásokat, melyek nemcsak egyik állapotból vezetnek át a másikba, hanem egyik énazonosságból a másikba (, transformance")."" A rítust, a valós eseményeket az eredményesség, a színházat viszont alapvetően a szórakoztatás jellemzi, s amikor e kettő egybefonódása megtörténik és szorossá válik, akkor a színház virágzásnak indul és sokáig áll fenn." A színházcsinálás mikéntjére fordított figyelem már kísérlet az előadás ritualizálására, , arra, hogy magában a színházban talájunk rá az érvényes cselekvési formákra". , Egy olyan korban, amikor az autenticitás egyre kevésbé lelhető fel az életben - fejti ki Schechner -, az előadóra hárul, hogy mondjon le hagyományos maszkjairól, és legyen önmaga — vagy legalábbis mutassa meg, hogy miként ölti magára s veszi le a maszkot. Korának tükrözése helyett azt várják tőle, hogy javítsa meg azt. A gyógyítás és az egyház modellként szolgál a színház számára." A 12. századi mise példáján mutatja be, hogy a liturgia , avantgárd" technikát alkalmazott: , allegorikus volt, bevonta a közönséget, az időt teleologikusan kezelte, az előadás hatáskörét a templomon túl a hazafelé vezető útra is kiterjesztette". "" Novarina antropoglifákat élőben faggató, le- és felépítő színháza a rítus eredményességi vonatkozására is apellál, sőt, a fenti értelemben vett liturgikus célja is van. Ráadásul 3 Uo. 306 “All these disciplines and ordeals are aimed at generating communitas or something like it in the group.” Uo., 119. 307 Richard Schechner: A performance, 101. 308 Jo., 107, 108, 109. 309 Kiemelés tőlem. Uo., 108. 310 Uo., 111. s 174 +

Strukturell

Custom

Image Metadata

Bild Breite
1867 px
Bild Höhe
2671 px
Bild Auflösung
300 px/inch
Dateigröße
994.89 KB
Permalink zum JPG
022_000046/0175.jpg
Permalink zur OCR
022_000046/0175.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

AnmeldenRegistrieren

Benutzeranmeldung

eduId Login
Ich habe mein Passwort vergessen
  • Suche
  • OA Kollektionen
  • L'Harmattan Archive
Deutschde
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Magyarhu