Ugrás a tartalomra
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
BejelentkezésRegisztráció
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Előnézet
022_000046/0000

Kép, jelenlét, kenózis a kortárs francia költészetben és Valère Novarina színházában

  • Előnézet
  • PDF
  • Metaadatok mutatása
  • Permalink mutatása
Szerző
Sepsi Enikő
Cím (EN)
Poetic Images, Presence, Kenosis in Contemporary French Poetry and in Valère Novarina’s Theatre
Tudományterület
Irodalomelmélet, összehasonlító irodalomtudomány, irodalmi stílusok / Literary theory and comparative literature, literary styles (13021)
Sorozat
Károli könyvek. Monográfia
Tudományos besorolás
monográfia
022_000046/0173
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Oldal 174 [174]
  • Előnézet
  • Permalink mutatása
  • JPG
  • TIFF
  • Előző
  • Következő
022_000046/0173

OCR

+ KÉP, JELENLÉT, KENOZIS ? használja: a hétköznapi jelentést egy másikkal cseréli fel.?" Richard Schechnerrel továbbszőve a gondolatot azt is mondhatjuk, hogy a színházban a , valós események" metaforákként tárulnak fel, és alapvetően kötődnek a rítusokhoz.?" A művészet poétikus ritualitása ezen túlmenően önreflexív is, vagyis saját magára kérdez rá. Ehhez az önmagára záruló tárgyhoz a néző anamorfikusan közelít, ha rituáléró van szó. Vagyis csak bevonódással válnak bizonyos jelentések láthatóvá. Max Gluckman Les Rites de passage (Átmeneti rítusok) című eszszéjében rávilágít a fogalom körül kibontakozó terminológiai zűrzavarra," melynek feloldását egy olyan rítusfogalom megalkotásában látja, amelyben annak mintázatai egy érzékelhetőn túli jelenségre vonatkoznak." Van Gennep jól ismert sémája az átmeneti rítusok felépítését írja le, ennek értelmében az átmeneti rítusok alapvető célja valamilyen állapotváltozás elősegítése és biztosítása, melynek folyamata három szakaszra bontható: a korábbi világtól való elválasztó rítusokat preliminálisnak, a határhelyzeti rítusokat liminálisnak, az új világba való befogadó rítusokat pedig posztliminális rítusnak nevezi." Ez a séma jól leírja Novarinának az egymást követő három állapotot bejáró cirkuláris dramaturgiáját, amely egy kezdeti állapot felborulására, majd annak új formában történő felbukkanására, transzformációjára épül. Van Gennep sémájának továbbfejlesztését adja Victor Turner, feltárva az egyes szakaszokon belüli sajátságokat, illetve azok legfőbb jellemzőit. Egy új fogalom, a communitas jelöli ki a magasabb én-állapot, egy Én-Te viszony magasabb szintű megvalósulását, melynek során a liminalitás állapotához kapcsolódóan az emberek korábbi énüktől #6 Artaud: Théâtre oriental et théâtre occidental, 112.; Artaud: Keleti és nyugati szinhäz, in u6: A könyörtelen színház, 131. Richard Schechner: A performance. Esszék a színházi előadás elméletéről, Múzsák, 1984, 105. #8 Max Gluckman: Les Rites de Passage, in Max Gluckman (ed.): Essays on The Ritual of Social Relations, Manchester, Manchester University Press, 1962, 20-22. 2 Uo., 22. 300 Arnold van Gennep: Ätmeneti ritusok, Budapest, L'Harmattan, 2007, 49, 55. 297 + 172 +

Szerkezeti

Custom

Image Metadata

Kép szélessége
1867 px
Kép magassága
2671 px
Képfelbontás
300 px/inch
Kép eredeti mérete
1.01 MB
Permalinkből jpg
022_000046/0173.jpg
Permalinkből OCR
022_000046/0173.ocr

Linkek

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Elérhetőség

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

BejelentkezésRegisztráció

Bejelentkezés

eduId Login
Elfelejtettem a jelszavamat
  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde