+ KÉP, JELENLÉT, KENOZIS ?
Supérieure-béli tanárának, Alainnek az öröksége, eredete pedig a ko¬
rábban már említett indiai és kínai (taoista) hagyományokban keresen¬
dő." Ez a figyelem, a teremtő figyelem is Isten egyik attribútumának
földi képe:
»Az intellektuális figyelem — ezen ereje miatt — Isten Bölcsességének
képe lesz. Isten a gondolkodás aktusával teremt. Mi ugyan a szellemi
figyelem által nem teremtünk, nem hozunk létre semmit, mindazon¬
által saját hatókörünkben bizonyos értelemben valóságot idézünk
A valóságteremtés a szükségszerűség, a sziikségszertiséget képviseld
relációk felismeréséből adódik, a figyelem fenntartása és napi gyakor¬
lása folytán:
A derékszögű háromszög ragaszkodása azon relációhoz, mely meg¬
tiltja neki, hogy kilépjen abból a körből, melynek átmérője az ő át¬
fogója, analóg annak az embernek a viselkedésével, aki tartózkodik
attól, hogy csalással hatalmat és pénzt szerezzen. Az első eset a má¬
sodik tökéletes modelljének tekinthető. Ugyanezt mondhatjuk, ami¬
kor az anyagban a matematikai szükségszerűséget észrevesszük, az
úszó tárgyak pontosságát, melyek épp annyira emelkednek ki a vízből,
amennyire sűrűségük megkívánja, se jobban, se kevésbé. Hérakleitosz
azt mondta: 3A nap nem haladja meg határait, máskülönben az Erün¬
niszek, az Igazsag szolgaldlanyai rajtakapnak«'**. A dolgokban meg¬
vesztegethetetlen ragaszkodas van a világ rendjében elfoglalt helyük¬
182 Jules Lagneau és Alain hatásáról lásd korábbi tanulmányomat: Iheatrum philosophicum:
az én meghaladása, in: Gutbrod - Sepsi — Vetö (szerk.), Simone Weil - filozöfia, misz¬
tika, esztetika, 57-76.
183 Simone Weil a szüksegszerüsegröl, 18.
184 Hérakleitosz, 94. töredék, in Görög gondolkodók 1, Thalesztol Anaxagoraszig, szerk.
Hitseker Mária, ford. Bodor András, Kerényi Károly, Marticskó József, Ritoók Zsig¬
mond, Sebestyén Károly, Steiger Kornél, Szabó György, Budapest, Kossuth Könyvkiadó,
1992, 38.