Ugrás a tartalomra
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
BejelentkezésRegisztráció
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Előnézet
022_000046/0000

Kép, jelenlét, kenózis a kortárs francia költészetben és Valère Novarina színházában

  • Előnézet
  • PDF
  • Metaadatok mutatása
  • Permalink mutatása
Szerző
Sepsi Enikő
Cím (EN)
Poetic Images, Presence, Kenosis in Contemporary French Poetry and in Valère Novarina’s Theatre
Tudományterület
Irodalomelmélet, összehasonlító irodalomtudomány, irodalmi stílusok / Literary theory and comparative literature, literary styles (13021)
Sorozat
Károli könyvek. Monográfia
Tudományos besorolás
monográfia
022_000046/0048
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Oldal 49 [49]
  • Előnézet
  • Permalink mutatása
  • JPG
  • TIFF
  • Előző
  • Következő
022_000046/0048

OCR

+ YVES BONNEFOY ÉS A JELENLÉT KÔLTÉSZETE * mélyesen 1986-ban ismerkedtek meg. Yves Bonnefoy ebben a könyvében költészet és festészet kapcsolatáról elmélkedik, mely kapcsolat életművét a kezdetektől jellemezte. Nemcsak jellemezte, de aki hallotta őt festészetről, konkrét festményekről beszélni — emlékszem egy Grand Palais-ban tartott Poussinről szóló előadására, vagy amikor a Szépművészeti Múzeumban Goyát elemzett hármunknak: Jéréme és Livane Thélot-nak s nekem — maga is meggyőződhetett arról, hogy ő a szavaival festő volt, sőt, művészettörténész és festő együtt. Egy festő és egy költő utolsó közös alkotása a könyv, pontosabban kettejük művészeti találkozásának lenyomatait gyűjti össze. Nádas Péter Arbor mundi című írásában így szól Hollán festészetéről: A vonalkákból összerótt, szimbolikus fa, amit Matisse iskolás fának nevez, nem a fáról, hanem a növényi alakban való létezés statikai elvéről ad vázlatot. Olykor felismerhető a vázlaton a fenyő, a tölgy, az olaj vagy a füge, a statikai elven olykor átüt a fa egyedisége, de jobbára ez sem. Francia nyelvű jegyzeteiben Hollán azt a drámai bejelentést teszi a fákról, hogy nem láthatók. Larbre est invisible. A több ezer éves ősvázlatokon megjelenő fáknak nincs ugyan fajtájuk, nem valahol állnak, nincsenek egyedi tulajdonságaik, géniuszukon kívül nincs szubjektumuk, az ész által konstituált létezők, ám statikájuk bizony látható. Funkciójuk elég világos. Arra szolgálnak, hogy az állandó alakban való létezés ftenoménjaként szerepeljenek a tudatban. Hiszen vannak dolgok a földön és az égen, amelyek nem állandó alakban létezők. Ilyen a villám, ilyen a hullám, ilyen a kiáltás, ilyen a szél, ilyen a szín, ilyen a fény, s így tovább. (...) Az ősfirkákon, a história hajnalán keletkezett naiv és szimbolikus ábrázolatokon, amelyeknek se egy fához nincs közük, se a fához nincs közük, világosan felismerhető a percepció és az appercepció trükkös működése, az észrevétel, a felismerés és a megértés struktúralátó és fogalomalkotó hármasa, az időbeliségük, a sorrendiségük. Amint képbe vagy plasztikába tolakszik a gondolkodás. Yves Bonnefoy, Hollán művészetének tán legjelentősebb ismerője, + 47 +

Szerkezeti

Custom

Image Metadata

Kép szélessége
1867 px
Kép magassága
2671 px
Képfelbontás
300 px/inch
Kép eredeti mérete
984.03 KB
Permalinkből jpg
022_000046/0048.jpg
Permalinkből OCR
022_000046/0048.ocr

Linkek

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Elérhetőség

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

BejelentkezésRegisztráció

Bejelentkezés

eduId Login
Elfelejtettem a jelszavamat
  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde