Skip to main content
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu
LoginRegister
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Preview
022_000046/0000

Kép, jelenlét, kenózis a kortárs francia költészetben és Valère Novarina színházában

  • Preview
  • PDF
  • Show Metadata
  • Show Permalink
Author
Sepsi Enikő
Title (EN)
Poetic Images, Presence, Kenosis in Contemporary French Poetry and in Valère Novarina’s Theatre
Field of science
Irodalomelmélet, összehasonlító irodalomtudomány, irodalmi stílusok / Literary theory and comparative literature, literary styles (13021)
Series
Károli könyvek. Monográfia
Type of publication
monográfia
022_000046/0034
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Page 35 [35]
  • Preview
  • Show Permalink
  • JPG
  • TIFF
  • Prev
  • Next
022_000046/0034

OCR

+ YVES BONNEFOY ÉS A JELENLÉT KÔLTÉSZETE * egyiket fölemelve ölében tartja és ember-módra táplálja, odanyújtva neki asszonyi mellét, míg a másikat csikó módra szoptatja, léemlőjéből nyújtva neki táplálékot. A kép felső részén, mint valami magaslatról egy kentaur nyúlik előre nevetve, bizonyára a csecsemőket kettősen szoptató kentaurnő párja; nem látszik azonban egészen, csak lóteste közepéig, jobb kezében oroszlánkölyköt tart a magasban lóbálva, mintha játékosan ijesztgetné az ikreket.”*7 Végezetül Lukianosz elmeséli, hogy Zeuxisz, csalódva képe fogadtatäsában, vagyis abban, hogy csak a téma újszerűségét látták benne, s nem érdekelt senkit, hogy szépen és művészien van-e megalkotva, letakartatta a képet. Hasonló tanulsággal jár az a történet, amelyet az idősebb Plinius a Naturalis Historia XXXV. fejezetének 66. caputjában ír le, amely szerint egy Parrhasios nevű festő versenyre hívta ki Zeuxiszt, és mint írja, Zeuxisz szőlőszemei olyan élethűen voltak megfestve, hogy a madarak ráröppentek. Az elégedett Zeuxisz kérte, húzzák el végre a függönyt, hogy megnézhesse Parrhasios festményét. S ekkor, rádöbbenve, hogy illúzió áldozata lett, hiszen a függöny Parrhasios festménye volt, Zeuxisz szerényen elismerte Parrhasios győzelmét, hiszen Zeuxisz csak a madarakat tévesztette meg, Parrhasios viszont egy művészt, magát Zeuxiszt. Majd Plinius felidéz egy másik Zeuxisszal kapcsolatos történetet, vagy az előbbi variánsát, melyet az idősebb Seneca a Controversiae-ben (10.5.27) egy szónok controversia-beszéde kapcsán mesél el és értelmez. Eszerint a festmény szőlőfürtöket és egy fiút ábrázolt. Az élethűen megfestett szőlőre ráröppentek a madarak, amitől Zeuxisz dühbe gurult, mondván, hogy ha a megfestett fiú is hasonlóképpen életszerű lett volna, elűzte volna a madarakat. Zeuxisz letörölte hát a fürtöket, ami Seneca értelmezése szerint azt jelenti, hogy a veritas elve helyett a művészi egység mellett tette le a voksát. 7 Lukianosz: Zeuxisz vagy Antiokhosz, in Lukianosz osszes miivei I., Budapest, Magyar Helikon, 1974, 573-574. .33 +

Structural

Custom

Image Metadata

Image width
1867 px
Image height
2671 px
Image resolution
300 px/inch
Original File Size
974.2 KB
Permalink to jpg
022_000046/0034.jpg
Permalink to ocr
022_000046/0034.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

LoginRegister

User login

eduId Login
I forgot my password
  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu