Skip to main content
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu
LoginRegister
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Preview
022_000046/0000

Kép, jelenlét, kenózis a kortárs francia költészetben és Valère Novarina színházában

  • Preview
  • PDF
  • Show Metadata
  • Show Permalink
Author
Sepsi Enikő
Title (EN)
Poetic Images, Presence, Kenosis in Contemporary French Poetry and in Valère Novarina’s Theatre
Field of science
Irodalomelmélet, összehasonlító irodalomtudomány, irodalmi stílusok / Literary theory and comparative literature, literary styles (13021)
Series
Károli könyvek. Monográfia
Type of publication
monográfia
022_000046/0025
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Page 26 [26]
  • Preview
  • Show Permalink
  • JPG
  • TIFF
  • Prev
  • Next
022_000046/0025

OCR

+ KÉP, JELENLÉT, KENOZIS ? a színházi gyakorlat nyelvének poétikusságához, szeretetéhez és öröméhez. Mindeközben természetesen az egyedi színházi jelenségek megragadásához továbbra is szükség van egy metanyelvre, vagyis a színháztudomány terminológiájára, ahogyan szükség van az egyes költői nyelvhasználatokat közös nevezőre hozó, vagyis az értelemközösséget megteremtő poétikákra, az elmélyült megértést jelentő irodalomelméletekre is. ANAMOREIZMUS ÉS INTERPRETÁCIÓ (KITEKINTÉS)28 A kifejezés azt jelenti, hogy csupán egy bizonyos optikai látószögből válnak értelmessé a , normális" látószögből csak torz formációt mutató zavaros foltok. Klasszikus példa id. Hans Holbein Követek című festménye, ennek alján észleljük az első látásra torz foltot, amelyről a kellő látószögből derül csak ki, hogy az egy pontosan megformált koponya. Bár az anamorfizmus kifejezést először egy német jezsuita használta 1650-ben, Shakespeare korában még a , perspective" szót alkalmazták erre is. A téma kutatója, Orosz István költő, grafikus és művelődéstörténész szerint Shakespeare II. Richardjában Bushy királynénak szóló szavaiban (2,2, 16-19), akarcsak a hires XXIV. szonettben — ,,Mine eyes hath play’d tha painter...” — erre a jelenségre történik utalás. Orosz saját fordításában a , perspective" szót , anamorf ábra" kifejezéssel adja vissza a II. Richard említett passzusában: , A könnyben ázó bús szem az egészt / részekre törten tükrözi, ahogy / anamorf ábra szemből nézve csak / zavaros kép, de ferdén s messziről / értelme lesz". Jövőbeli kutatás feladata kideríteni, hogy az anamorfózis funckionálhat-e esetleg értelmezői elvként is, miszerint egy darabnak a szerző által (rejtve?) intencionált jelentése csak egy bizonyos értelmezői perspektívában 28 Köszönöm Fabiny Tibor segítségét, melyet a tananyag ezen részének megírásában nyújtott. 3 Orosz István: Válogatott sejtések (a tojás volt előbb), Budapest, Iypotex Kiadó, 2013, 39. + 24 +

Structural

Custom

Image Metadata

Image width
1867 px
Image height
2671 px
Image resolution
300 px/inch
Original File Size
945.26 KB
Permalink to jpg
022_000046/0025.jpg
Permalink to ocr
022_000046/0025.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

LoginRegister

User login

eduId Login
I forgot my password
  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu