OCR Output

+ KÉP, JELENLÉT, KENOZIS ?

önkényes (mert nyelvi) jelek rendszere. A színész beszélő képként visel¬
kedik. A látvány és szöveg feszült kapcsolata jellemzi az új,
posztdramatikus színházat. Ezt a jelenséget a pszichoanalízistől átvett
denegáció (denial, denegation angolul, vagy a freudi Verneinung néme¬
tül, dénégation franciául) fogalmával ragadhatjuk meg. A terminus
olyan folyamatot jelöl, amely beemeli a tudatba az elfojtott tudatalatti
elemeket, melyeket ugyanakkor tagad is (pl. „Ne hidd, hogy nem sze¬
retlek."). A látvány és a szöveg feszült kapcsolatában ez azt jelenti, hogy
a látvány nem , kíséri" a szöveget, hanem önálló életet él.?6

A SZÖVEG URALMA ALÓL KIKERÜLT SZÍNHÁZ ELMÉLETE. A kortárs
színházi szemiológia atyjának tekinthető Patrice Pavis életművében (ha
egyáltalán beszélhetünk így egy lezáratlan pályáról) a klasszikus szín¬
házi szemiológia megújítására törekszik: a jelentettek tanulmányozását
egy energetikai modellel, a vektorizációval helyettesíti, összekapcsolva
ezzel szemiológiát és befogadás-esztétikát. Eközben olyan metodoló¬
giai problémákhoz jut el, mint a befogadás vizsgálatának esetlegessége
vagy a vektor műbeli (előadásbeli) eredőjének meghatározása, mely az
energetikai modell egyik kulcsmozzanata. A jelentés hermeneutikai
vizsgálatának és a jelentéskényszeres befogadásnak a megkérdőjelezése
nem pusztán a pavisi életmű, hanem a színháztudomány máig ható
alapkérdései. Pavis La mise en scéne contemporaine című könyve a mise
en scéne (kontextustól függően: színrevitel, illetve rendezés) közel száz¬
éves fogalmát és gyakorlatának változását járja körül a dramai szöveget
(előszöveget) feltételező színreviteltől a rendezői folyamaton át annak
eredményéig, vagyis egy komplex jelrendszerig (rendezés). Az angol
szaknyelv részben megőrizte a francia mise en scéne kifejezést, részben,
az eseményszerűséget hangsúlyozva, az itt és most történő aktusként
felfogott színházi eseményre a performance, performansz, sőt a pro¬
dukció szót használja. Az elméleti és színháztörténeti áttekintést az
elmúlt tizenöt-húsz év jellemző előadásainak elemzése kíséri, és a ren¬
dező funkcióváltozásainak köszönhetően előkerülő hasonmások sze¬

26 Pavis: Színházi szótár, Denegáció szócikk.

22 ¢