Skip to main content
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu
LoginRegister
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Preview
022_000046/0000

Kép, jelenlét, kenózis a kortárs francia költészetben és Valère Novarina színházában

  • Preview
  • PDF
  • Show Metadata
  • Show Permalink
Author
Sepsi Enikő
Title (EN)
Poetic Images, Presence, Kenosis in Contemporary French Poetry and in Valère Novarina’s Theatre
Field of science
Irodalomelmélet, összehasonlító irodalomtudomány, irodalmi stílusok / Literary theory and comparative literature, literary styles (13021)
Series
Károli könyvek. Monográfia
Type of publication
monográfia
022_000046/0016
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Page 17 [17]
  • Preview
  • Show Permalink
  • JPG
  • TIFF
  • Prev
  • Next
022_000046/0016

OCR

s BEVEZETÉS (ELMÉLETI KERETEK) " Buda Béla Empátia című könyve Az empátia és a művészetek című fejezetében" megállapítja, hogy ,az empátia elsősorban az olyan művészetekben kap szerepet, amelyekben sok ember közreműködésére van szükség, vagy pedig emberek instrukcióját igénylő viselkedésbeli teljesítmény áll a középpontban". Ilyen szempontból a színpadi rendezést és a filmkeszitest emeli ki, de az eldadö-müveszetben, a zenekari munka összehangoläsäban és a közönseggel valö kapcsolattartäsban is lehet ennek szerepe. Másrészről hangsúlyozza, a művészi alkotás befogadásában is nagy lehet az empátia jelentősége, mert a , művészi alkotás kommunikáció, mégpedig komplex üzenetek halmaza, sajátos kódban megfogalmazva". Figyelemre méltó az a megállapítása is, miszerint a , festmény és a szobor a nemverbális kommunikáció sajátos mozzanatait örökiti meg”'?. Igazi élménnyé akkor válnak a műalkotások, ha ,a személyiség igyekszik felolvadni bennük", de ez a képesség szocializáció eredményeként fejlődik ki, illetve fejleszthető". Buda Béla definíciója szerint — melyre még az anamorfizmust taglaló záró részben viszszaterünk — az empätia ahhoz kell, hogy „a müelvezö a műalkotásban megtalálja az embert, az alkotó olyan személyiségrétegeit, amelyeket a megszokott kommunikációs formákban talán ki sem lehet fejezni."" Az a szerep, amelyet Buda Béla a könyv ezen fejezetében a mitológiának, a kereszténységnek (a reformäciéval keresztyénségnek) és a Bibliának mint értelmező keretnek tulajdonít, valójában a kognitív metafora kulturális, illetve kultúraértelmező szerepének feleltethető meg. A színházi előadás és a mozinézés során — de a nyolcadik művészetnek tekintett televíziózás mint otthoni mozi folyamán is — végbemenő azonosulási folyamatot , empátiás tréning"-nek tekinti Buda Béla. A , critigue de Videntification" 20. századi francia irányzatához hasonlóan kiemeli az ekkor végbemenő érzelmi azonosulás jelentőségét, de meg is kü10 Buda Béla: Empátia. A beleeles lelektana, Budapest, KRE - LHarmattan, 2012, 314—324. 1 Uo., 314-315. 2 Uo., 315. 13 Uo., 315. 4 Uo., 316-317. 15 Uo., 317. +15 +

Structural

Custom

Image Metadata

Image width
1867 px
Image height
2671 px
Image resolution
300 px/inch
Original File Size
1023.75 KB
Permalink to jpg
022_000046/0016.jpg
Permalink to ocr
022_000046/0016.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

LoginRegister

User login

eduId Login
I forgot my password
  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu