OCR Output

s BEVEZETÉS (ELMÉLETI KERETEK) "

Buda Béla Empátia című könyve Az empátia és a művészetek című
fejezetében" megállapítja, hogy ,az empátia elsősorban az olyan mű¬
vészetekben kap szerepet, amelyekben sok ember közreműködésére van
szükség, vagy pedig emberek instrukcióját igénylő viselkedésbeli telje¬
sítmény áll a középpontban". Ilyen szempontból a színpadi rendezést
és a filmkeszitest emeli ki, de az eldadö-müveszetben, a zenekari mun¬
ka összehangoläsäban és a közönseggel valö kapcsolattartäsban is lehet
ennek szerepe. Másrészről hangsúlyozza, a művészi alkotás befogadá¬
sában is nagy lehet az empátia jelentősége, mert a , művészi alkotás
kommunikáció, mégpedig komplex üzenetek halmaza, sajátos kódban
megfogalmazva". Figyelemre méltó az a megállapítása is, miszerint
a , festmény és a szobor a nemverbális kommunikáció sajátos mozza¬
natait örökiti meg”'?. Igazi élménnyé akkor válnak a műalkotások, ha
,a személyiség igyekszik felolvadni bennük", de ez a képesség szociali¬
záció eredményeként fejlődik ki, illetve fejleszthető". Buda Béla definí¬
ciója szerint — melyre még az anamorfizmust taglaló záró részben visz¬
szaterünk — az empätia ahhoz kell, hogy „a müelvezö a műalkotásban
megtalálja az embert, az alkotó olyan személyiségrétegeit, amelyeket
a megszokott kommunikációs formákban talán ki sem lehet fejezni.""

Az a szerep, amelyet Buda Béla a könyv ezen fejezetében a mitoló¬
giának, a kereszténységnek (a reformäciéval keresztyénségnek) és a Bib¬
liának mint értelmező keretnek tulajdonít, valójában a kognitív meta¬
fora kulturális, illetve kultúraértelmező szerepének feleltethető meg.
A színházi előadás és a mozinézés során — de a nyolcadik művészetnek
tekintett televíziózás mint otthoni mozi folyamán is — végbemenő azo¬
nosulási folyamatot , empátiás tréning"-nek tekinti Buda Béla. A , critigue
de Videntification" 20. századi francia irányzatához hasonlóan kiemeli
az ekkor végbemenő érzelmi azonosulás jelentőségét, de meg is kü¬

10 Buda Béla: Empátia. A beleeles lelektana, Budapest, KRE - LHarmattan, 2012, 314—324.
1 Uo., 314-315.

2 Uo., 315.

13 Uo., 315.

4 Uo., 316-317.

15 Uo., 317.

+15 +