OCR Output

s BEVEZETÉS (ELMÉLETI KERETEK) "

fontos adalékot nyújthat a nyelv és a vizuális alkotás (a befogadó olda¬
láról: percepció) kapcsolódásainak feltárásához.

Paul Ricoeur Az élő metafora című könyvében bevezeti a Wimsatt¬
től kölcsönzött , verbális ikon" fogalmát, melyet a költői nyelv jelentés¬
alkotásának megvilágítására használ: a költői nyelvben a szavak értelme
és materialitása fuzionál (, le sens — les sens”, , le sensible"), sokkal in¬
kább, mint a nem-költői nyelvben, s egy önmagára hajló tárggyá, anyag¬
gä (, stuff") válik, mely valamilyen fiktív és virtuális tapasztalatot fo¬
galmaz meg. Éppen az olvasás aktusa mutatja meg, hogy a költői
nyelvben nem a jelentés és a hang összekapcsolódása elsődleges, hanem
a jelentés és egy képfolyam (az emlékezetből feltörő érzéki lenyomatok,
impressziók) összekapcsolódása. Ezt érti a jelentés ikonicitásán." Jelen

wey

bevezető, de a kötet is a szakirodalomban elszórtan , költői" színháznak,

m.”

„költöi” filmnek nevezett példakat reszesiti elönyben ezen megfontolä¬
sok menten, jöllehet kiterjedhetne a plakätmüveszet, reklämmüveszet,
szobrászat, építészet stb. területeire is.

A kommunikációelméleti és legismertebb kommunikációs modellek
közül" haszonnal alkalmazható a művészeti területre is a transzmisz¬
szids modell, a Snannon-Weaver-féle modell, különösen a zaj, zajforras
(csatornazaj, környezeti zaj, szemantikai zaj), valamint a kódolás-dekó¬
dolás tekintetében. Hiszen minden művészeti ág sajátos jelrendszerrel
dolgozik, sajátos csatornákon kommunikál, s az adott nyelvet sajátos
kódolási-dekódolási technikák, folyamatok jellemzik. Bizonyos inter¬
aktivitással élő művészeti ágakban a Schramm és Osgood által megal¬
kotott interperszonális, körkörös interpretációt leíró modell is jól al¬
kalmazható, melyben az adó és vevő mindegyike egyben interpretáló,
vagyis a bekódolás és a dekódolás állandóan cserélődik a két szerepben.

A hazai szakirodalomban nincs jelen, ám éppen a művészetet mint
vizuális kommunikációt vizsgálók számára Brown holografikus mo¬
delljének vagy a lengyel származású Benoit Mandelbrot fraktálokra

6 Paul Ricoeur: La métaphore vive, Paris, Seuil, 1975, 263.
7 C. David Mortensen: Communication: The Study of Human Communication, Chapter
2, Communication Models, New York, McGraw-Hill Book Co., 1972.

+13 +