Skip to main content
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu
LoginRegister
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Preview
022_000046/0000

Kép, jelenlét, kenózis a kortárs francia költészetben és Valère Novarina színházában

  • Preview
  • PDF
  • Show Metadata
  • Show Permalink
Author
Sepsi Enikő
Title (EN)
Poetic Images, Presence, Kenosis in Contemporary French Poetry and in Valère Novarina’s Theatre
Field of science
Irodalomelmélet, összehasonlító irodalomtudomány, irodalmi stílusok / Literary theory and comparative literature, literary styles (13021)
Series
Károli könyvek. Monográfia
Type of publication
monográfia
022_000046/0011
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Page 12 [12]
  • Preview
  • Show Permalink
  • JPG
  • TIFF
  • Prev
  • Next
022_000046/0011

OCR

+ KÉP, JELENLÉT, KENOZIS ? A KÉPI FORDULAT? A kötet a képi fordulat (Mitchell) különféle művészeti ágakban és a tudományban is megfigyelhető jelenségével, valamint a fogalmi metafora elméleti keretével kívánja bevezetni és összefogni a kötetben található, reprezentáció körül forgó két rész kérdésfeltevéseit. A képpel szembeni gyanakvás a bibliai koroktól kezdve (Ne csinálj magadnak faragott képet!) a képromboláson keresztül a nyelvfilozófia vizuális reprezentációval kapcsolatos aggodalmáig, de legalábbis kérdésfeltevéséig jutott el, s árasztotta el fokozatosan a művészet különféle ágait. A költészetben Pilinszky János fogalmazza meg az irodalom természettudományos egzaktságokat elirigylő tükör-korszakát. A frankfurti iskola számára pedig a vizualitás uralma a tömegkultúrához és a fasizmus kultúrájának fenyegetéséhez köthető. A 20. század második felére tehető képi fordulat biztos jele volt az a diszkomfortérzés, mely interdiszciplináris jelleggel foglalkoztatta és foglalkoztatja ma is az intellektuális vizsgálódások széles skáláját. > Buda Béla halála előtt néhány héttel zártuk le azt a folyamatot, melyet A művészet mint vizuális kommunikáció témakörben, egy TÁMOP pályázat keretében Tari János, Fabiny Tibor és Németh István kollégáimmal közösen megalkotott tananyag megírása jelentett, melynek lektora Buda Béla volt. Nem csak lektora, sokkal több. Ez idő tájt döntöttük el aztis — Komlósi Piroska ösztönzésére -, hogy az Empátia egy szerzői ívvel, a legújabb szakirodalom beépítésével bővített változatát megjelentetjük a Károli Könyvek sorozatban. Mindez, úgy láttuk, szívbéli visszatérést is jelentett abba az intézménybe, ahol korábban a Kommunikáció Tanszék alapítója volt. E két közös munka, a közben lezajlott beszélgetések, levelezés késztettek arra, hogy a digitális tananyag bevezető felvetéseit, melyek a művészet mint vizuális kommunikáció lehetséges modelljének megalkotására vonatkoztak, tanulmány jellegű írás keretében is megfogalmazzam, s a kognitív metaforát az empátiával és a Fabiny Tibor által megfogalmazott anamorfizmus továbbértelmezésével egészítsem ki. A kognitív metafora mint elméleti keret lehetőségét Buda Béla vetette fel egy tananyagírói műhelybeszélgetésünkön. A művészeti ágak közül az irodalom, a film és a színház kapcsolódásait vizsgáltam (Németh István a képzőművészeti, Tari János pedig a dokumentumfilm kommunikációs vonatkozásait írták meg). 4 W. J. Thomas Mitchell: A képi fordulat, in Blaskó Agnes — Margitházi Beja (szerk.): Vizuális kommunikáció. Szöveggyűjtemény, Budapest, Typotex, 2010, 171-195. s 10 c

Structural

Custom

Image Metadata

Image width
1867 px
Image height
2671 px
Image resolution
300 px/inch
Original File Size
1.04 MB
Permalink to jpg
022_000046/0011.jpg
Permalink to ocr
022_000046/0011.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

LoginRegister

User login

eduId Login
I forgot my password
  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu