közvetlenül egymás mellett (9b), vagy csak a más esetekben is preferáltabb alany
közrefogäsäval (9a). A (9c) a (6c)-hez hasonlóan a kötőszói és a fokozószói hogy
egymással való használatára példa. Ezt azért próbáltam többféle mondat bemu¬
tatásával is vizsgálni, mert a kérdőíves kutatás eredményei alapján az ottani
adatközlőknek csak az egynegyede ismerte ezt a változatot. Feltételeztem ugyan¬
akkor, hogy nemcsak a két /1ogy-on, hanem a mondatot alkotó többi elemen is
múlik, hogy mennyire fogadják el e formákat a nyelvhasználók, tehát azok vari¬
álása eltérő eredményeket hozhat.
(10a) Hogy oda ne rohanjak!
(10b) Hogy ez eddig nem jutott az eszembe!
(10c) Hogy miket ki nem találsz!
(10d) Hogy velem ilyen megtörténhet!
(10e) Hogy ezt kellett megérnem!
A (10)-es mondatok a frazémává vált inszubordinált mellékmondatok néhány
esetét példázták, ezeket tételeztem a legismertebbeknek — egyuttal remek kiin¬
dulást adtak további hasonló variánsok megemlítéséhez. Jól szemléltetik a 1ogy
utáni, különböző mondatrészi szerepű névmások használatának elterjedtségét
is (lásd a félkövér kiemeléseket).
(11a) Hogy a guta ütné meg!
(11b) Hogy a guta üsse meg!
Az átkok esetében a feltételes és a felszólító módú igealakkal való megjelenés
elfogadhatóságára kérdeztem rá, illetve a nem inszubordinált (azaz hogy nélkül
álló) variánsokkal való hasonlóságokra és eltérésekre.
(12a) (visszakérdezés) Hogy mi akartam lenni felnőttként?
(12b) Hogy mennyiben változott meg a véleményem?
(12c) Hogy miért nem tudtam válaszolni a kérdésre?
A (7)-es és (8)-as példák kapcsán már szóba került kérdések formájában meg¬
jelenő függetlenedett változatok használatára kérdeztem rá a (12)-es példamon¬
datokkal. Végezetül a (13)-assal a metanyelvi reflexiókat tartalmazó variánsok
ismertségét vizsgáltam. Mind a (12)-es, mind a (13)-as mondatok az elaboratív
típust példázzák, amelyek a deontikus és az értékelő típushoz képest nem , egye¬
dülállóak", azaz csak szintaktikailag függetlenek, pragmatikailag nem:"
(13a) Hogy kimerítően válaszoljak: jól éreztem magamat.
(13b) Hogy tisztázzuk: én igazat mondtam.
(13c) Hogy közérthető példát mondjak: a gyerekek is szeretik tudni az igazat.
A következő példákkal az írott inszubordinált változatok megítéltetése volt a
cél. Ezeket, ahogyan fentebb is írtam, diasorban mutattam be (számozás és