OCR Output

DÉR CSILLA ILONA

3b) Hogy milyen érdekes ez!

4a) Hogy te mennyire furcsa vagy!
4b) Hogy mennyire furcsa vagy!
5a) Hogy te milyen csinos vagy!

(5b) Hogy milyen csinos vagy!

A (3a) és (3b) révén az ez mutató névmási alany adatközlők preferálta szóren¬
di pozícióját igyekeztem megállapítani, hasonlóan a (4a), (4b) és az (5a), (5b)
esetében is, ahol a személyes névmási alanyi pozíciója, illetve a jelenléte/hiánya
eredményezte vélekedések megismerése volt a fő cél. Emellett az is, hogy ezeknek
az értékelő típusba tartozó változatoknak az esetében van-e relevanciája a meg¬
jelenő negatív (kritika) vagy pozitív érzelemnek (dicséret).

(6a) Hogy Gabika hogy megnőtt!

(6b) Hogy Gabika mennyire megnőtt!

(6c) Hogy hogy megnőtt!

A (6)-os mondat variánsai révén a hogy partikula hogy kötőszó utáni közvet¬
len és közvetett megjelenésének hatását szerettem volna megvizsgálni. Látható,
hogy míg a (6a) esetében az alany a két hogy közé került (hasonlóan a (3a), (4a),
(5a)-hoz: az alany követi a kötőszót) — ezt feltételeztük a preferált szórendi meg¬
oldäsnak -, a (6c)-ben mär hiänyzik. A (6b) a fokoz6 partikulakent is hasznälat¬
ban levö hogy egyik szinonim megfelelöjet, a mennyire partikulät peldäzza
(mindkettőt — a de-vel és a milyen-nel együtt - aDMMH-s funkciöszök köze
sorolja Kas [2005]). A (6c) tehát az ún. dupla hogy-os esetek egyikét mutatja be.

(7a) Hogy hogyan lehet ekkorát tévedni!?

(7b) Hogy hogyan lehet így hazudni!

(8a) [méltatlankodva, elítélően] Hogy hogy lehet ilyet csinálni!

(8b) lérdeklődve, kíváncsian] Hogy hogy lehet ilyet csinálni?

A (7)-es és (8)-as példamondatok a hogy-nak egy harmadik, kérdő névmási
(hogyan?~hogy? valtozatok) alkalmazását szemlélteti, amely ugyancsak képes az
inszubordinält mellekmondatok hogy-ja utän következni. Ezen &s a (6)-os pel¬
dákon keresztül azt is vizsgálni szerettem volna, hogy az adatközlők mennyire
képesek különbséget tenni a hogy e háromféle szerepe között. Továbbá a (7)-es
változataival a különböző intonációk (kérdés vs. felkiáltás) és érzelmi nyomaté¬
kok (felháborodás, kíváncsiság, csodálkozás) kiváltotta adatközlői értékeléseket
szerettem volna előhívni.

(9a) Hogy Éva de sokat képzel magáról!

(9b) Hogy de ki tudnám borítani a szemetest!

(9c) Hogy hogy ki tudnám borítani a szemetest!

A (9)-es esetek a fentebb már említett fokozó partikulák közül a de hogy kö¬
tőszó utáni megjelenésének elfogadhatóságát célozták: használhatók-e

(
(
(
(

* 100 +