3b) Hogy milyen érdekes ez!
4a) Hogy te mennyire furcsa vagy!
4b) Hogy mennyire furcsa vagy!
5a) Hogy te milyen csinos vagy!
(5b) Hogy milyen csinos vagy!
A (3a) és (3b) révén az ez mutató névmási alany adatközlők preferálta szóren¬
di pozícióját igyekeztem megállapítani, hasonlóan a (4a), (4b) és az (5a), (5b)
esetében is, ahol a személyes névmási alanyi pozíciója, illetve a jelenléte/hiánya
eredményezte vélekedések megismerése volt a fő cél. Emellett az is, hogy ezeknek
az értékelő típusba tartozó változatoknak az esetében van-e relevanciája a meg¬
jelenő negatív (kritika) vagy pozitív érzelemnek (dicséret).
(6a) Hogy Gabika hogy megnőtt!
(6b) Hogy Gabika mennyire megnőtt!
(6c) Hogy hogy megnőtt!
A (6)-os mondat variánsai révén a hogy partikula hogy kötőszó utáni közvet¬
len és közvetett megjelenésének hatását szerettem volna megvizsgálni. Látható,
hogy míg a (6a) esetében az alany a két hogy közé került (hasonlóan a (3a), (4a),
(5a)-hoz: az alany követi a kötőszót) — ezt feltételeztük a preferált szórendi meg¬
oldäsnak -, a (6c)-ben mär hiänyzik. A (6b) a fokoz6 partikulakent is hasznälat¬
ban levö hogy egyik szinonim megfelelöjet, a mennyire partikulät peldäzza
(mindkettőt — a de-vel és a milyen-nel együtt - aDMMH-s funkciöszök köze
sorolja Kas [2005]). A (6c) tehát az ún. dupla hogy-os esetek egyikét mutatja be.
(7a) Hogy hogyan lehet ekkorát tévedni!?
(7b) Hogy hogyan lehet így hazudni!
(8a) [méltatlankodva, elítélően] Hogy hogy lehet ilyet csinálni!
(8b) lérdeklődve, kíváncsian] Hogy hogy lehet ilyet csinálni?
A (7)-es és (8)-as példamondatok a hogy-nak egy harmadik, kérdő névmási
(hogyan?~hogy? valtozatok) alkalmazását szemlélteti, amely ugyancsak képes az
inszubordinält mellekmondatok hogy-ja utän következni. Ezen &s a (6)-os pel¬
dákon keresztül azt is vizsgálni szerettem volna, hogy az adatközlők mennyire
képesek különbséget tenni a hogy e háromféle szerepe között. Továbbá a (7)-es
változataival a különböző intonációk (kérdés vs. felkiáltás) és érzelmi nyomaté¬
kok (felháborodás, kíváncsiság, csodálkozás) kiváltotta adatközlői értékeléseket
szerettem volna előhívni.
(9a) Hogy Éva de sokat képzel magáról!
(9b) Hogy de ki tudnám borítani a szemetest!
(9c) Hogy hogy ki tudnám borítani a szemetest!
A (9)-es esetek a fentebb már említett fokozó partikulák közül a de hogy kö¬
tőszó utáni megjelenésének elfogadhatóságát célozták: használhatók-e