AZ 1968-AS ORSZÁGOS REFORMÁTUS LITURGIAI FELMÉRÉS
diktatúráját" felváltotta a Kádár-rendszer , puha diktatúrája," de ez még mindig
az egyházi élet beszűkülését eredményezte.
A visszatérő témák a következők: a keresztelő helye az istentiszteleten, szülők,
keresztszülők jelenléte a keresztelőn, egyházkelés szokásának felújítása, keresz¬
telői ének, keresztelői beszéd, textus szükségessége, bevezető ige, igei intelem és
a keresztelőkor elhangzó kérdések.
Ezek közül csak a keresztelő istentiszteleti helyével, a szülők, keresztszülők
szerepével és a keresztelői kérdésekkel kapcsolatos válaszokkal tudunk foglal¬
kozni a tanulmány terjedelmi korlátai miatt.
A KERESZTELŐ HELYE AZ ISTENTISZTELETEN
A felmérés elkészítésekor hatályban lévő rendtartás javaslata alapján a keresztelő
bevett helye az istentisztelet vége, a megáldás és az utolsó éneklés között van.
A hétközi istentiszteletek igen gyakoriak voltak, ezért az esetek java részében
a keresztelők hétközi istentiszteletek alkalmával történtek meg. A rendtartás
készítői elképzelhetőnek tartották, hogy nagyobb gyülekezetekben egy állandó
hétközi napot jelöljenek ki a keresztelőkre. A felmérés elkészültekor azt látjuk
a visszajelzések alapján, hogy az istentisztelet végi keresztelő problémás a csak
erre a részre érkező keresztelős családok miatt. A lelkészek és a gyülekezeti tagok
egy része emiatt függelékalkalomnak tekintette a keresztelőt.
A teljesség igénye nélkül néhány példán keresztül mutatjuk be, hogy a lelkészek
miként látták az istentisztelet végi keresztelők helyzetét.
Hatvan lelkipásztora is azt hangsúlyozta, hogy , a keresztség sákramentumá¬
nak kiszolgáltatása ne legyen különálló istentisztelet utáni függelék, amelyhez a
gyülekezetnek nincs köze [...] fennálló ének után kaphatna helyet”.!°
Gyöngyösön azért tartották fontosnak a keresztelő istentisztelet elején való
elhelyezését, mert , így az egész gyülekezet imádságos résztvevője lehet és a
család is érezheti az egész gyülekezet szeretetét"."
A Nyírségi Református Egyházmegyében lévő Tiszadada lelkésze azt a javas¬
latot tette, hogy a keresztelő legyen az istentisztelet kezdete előtt fél órával, ami
így általánosságban azt jelentené, hogy tíz órai kezdet esetén fél tíztől lehetne a
keresztelő. Praktikus indokokat sorolt fel javaslatának alátámasztására. , A gyü¬
lekezet figyelmét elvonja a rendszerint késve jövő szülők, keresztszülők, kik a
templomon végig jönnek előre. [...] a gyermek rendszerint sír, s ezzel mind a
16 MREZSL, 4.i. fond, 14.
7 MREZSL, 4.i. fond, 13.