OCR Output

PETŐ-VERES KATA

Református Egyházmegyék válaszai. A többi egyházmegye válaszairól egyelőre
nincs információnk.

A válaszok összesítését az espereseken kívül más nem végezte el annak elle¬
nére, hogy a Nyírségi Református Egyházmegye beszámolója szerint a kérdőív
kézhez vétele előtt a lelkészek alapos útmutatást kaptak arról, hogy az ügy fon¬
tossága miatt lehetőleg mindenkinek komolyan kell vennie a válaszadást."? Sokan
egyáltalán nem válaszoltak a kérdésekre." Akadnak olyanok is, akik a gyüleke¬
zetre, az időpont alkalmatlanságára, az egyházi élet terméketlenségére vagy más
elfoglaltságra hivatkozva csak levelet küldtek a válaszadást megkerülve (pl. So¬
mogyi Református Egyházmegye, Bolhás)." Találunk olyat is, amikor egyszerű¬
en kihúzták a keresztségre vonatkozó kérdést (pl. Felsőszabolcsi Református
Egyházmegye, Hete)." Vannak olyanok is, akik válaszoltak ugyan, de ez egy-két
szónál nem jelent többet, és az akkori liturgiai renddel, az 1931. óta használatban
lévő Istentiszteleti Rendtartással való egyetértést fejezték ki.

Kutatásomban a keresztségre vonatkozó két kérdést és az azokra adott vála¬
szokat vizsgáltam meg. Két kérdést tudunk rekonstruálni az egyes lelkészek
válaszlapi bejegyzései alapján. Az első kérdés: Szükséges-e a keresztelői rendtar¬
tás megváltoztatása?

A második kérdés: Szükséges lenne-e a jelenleg használatos kérdések megvál¬
toztatása? A második kérdés megválaszolásakor a lelkészeknek alkalmuk nyílt
maguk által megfogalmazott kérdést is beküldeni a használatban lévők kiigazí¬
tására, kiváltására.

Az áttekintett válaszok között bizonyos visszatérő gondolatokat, javaslatokat,
problémafelvetéseket vehetünk észre, de a válaszadók jelentős része elégedett
volt az akkor használatban lévő ágendával. Problémás helyzetek is adódtak a
korábbi Istentiszteleti Rendtartás előírásaiból és az azóta megváltozott társa¬
dalmi, egyházi, politikai körülményekből. A "68-ban érvényben lévő rendtartás
még a Horthy-rendszerben született meg, a felmérés időpontjában azonban a
kommunista hatalomátvételt követően egy egyházellenes korszakban, a Kádár¬
rendszerben vagyunk. A Magyarországi Református Egyháznak fel kellett adnia
egy kivételével iskoláit, az iskolai hitoktatás jobbára megszűnt. A keresztelő
alternatívájaként megjelent a névadó ünnepség, és egyre elterjedtebbé vált a
polgári temetés az egyházi szertartás helyett. Sokan a jobb továbbtanulási lehe¬
tőségek miatt kerülték a templomot, nem konfirmáltak, és elfordultak az egy¬
háztól. A református egyház fokozatosan tért veszített. A Rákosi-korszak , kemény

B MREZSL, 4.i. fond, 569/1968.

8 MREZSL, 4.i. fond, Felsőszabolcsi Református Egyházmegye összefoglalója.
4 MREZSL, 4.i. fond, 85/1968, 9/1968, 5.

15 MREZSL, 4.i. fond, 9.

+ 72e