OCR Output

17. SZÁZADI EGYHÁZLÁTOGATÁSI JEGYZŐKÖNYVEKBEN LEÍRT RÍTUSOK ÉS ISTENSÉGEK

írtam, a szövegben is szerepel, hogy az őslakosság által szakrálisan tisztelt tárgyak
elsősorban a huacdk (mas alakban guaca) és a malquik voltak. A jegyzőkönyvek
azért koncentráltak leginkább erre a két szakrális tárgytípusra, mivel ezekből
táplálkozott a lokális prekolumbián vallás legjava. A guacdkat leginkabb balva¬
nyoknak szokás fordítani, azonban az őslakosok ezzel a kecsua terminussal írták
le magát a szakrális helyszínt is, ahol a szertartásokat bemutatták, s ahol a bál¬
ványszobrok álltak. Számos 16. és 17. századi spanyol forrás tárgyalja a guaca
terminust, közülük talán Garcilaso de la Vega (El Inca) írja le a legpontosabban
a szó jelentését. Los Comentarios reales című művének első részében több jelen¬
tést is megfogalmaz a gyaca terminussal kapcsolatban, amelyek a következők:
1. bálványíszobor); 2. szent tárgy (például azok, melyekből az ördög szól); 3. a
Napistennek felajánlott tárgyak megnevezése (aranyból, ezüstből vagy fából
készült emberfigurák, madarak és állatok); 4. szent helyek, imádkozóhelyek,
bálványtemplomok megnevezése; 5. , Mindama dolgok, amelyek szépségben vagy
kiválóságban kitűnnek a saját fajtájukba tartozóak közül; 6. , A nagyon csúnya
és szörnyű dolgok, melyek félelmet és rémületet okoznak"; 7. Mindazon dolgok,
, melyek elhagyják a természetes rendjüket, például azok a nők, akik ikreket
szülnek"; 8. a magas hegyek és hatalmas szakadékok."

A guaca terminus meghatározását követően szükségszerű pár szót ejtenünk
a mallguiról is, amely szintén egy jellegzetes andoki vallási képződmény.
A mallgui hasonlatos az ókori Egyiptomban eltemetett múmiákhoz, mivel ebben
az esetben is bebalzsamozott holttestekről van szó, melyeket szakrális tisztelet
övezett az őslakosság részéről. A túlvilági életbe vetett hit a halottkultusszal és
a társadalmi presztízzsel együtt vezetett el a mallguik megjelenéséhez, mivel az
őslakosok hitték, hogy az uralkodók és az előkelők bebalzsamozott holtteste a
halálukat követően is olyan erővel rendelkezik, amely képes befolyásolni a ter¬
mészetet és segíteni az embereket. Ezeket a személyeket általában gazdag tárgyi
kísérettel helyezték örök nyugalomba (ezzel is hangsúlyozva a személy társadal¬
mi presztízsét), a testüket pedig bebalzsamozták (ez, az Andok száraz éghajla¬
tával együtt, a holttestek kiszáradásához vezetett).? Az andoki múmiák olyan
fontos szerepet töltöttek be az őslakosság prekolumbián vallásában, hogy rend¬
szeresen mutattak be nekik áldozatokat az ünnepségek alkalmával, a felvonulá¬

1 Vassányi Miklós: Szellemhívók és áldozárok. Sámánság, istenképzetek, emberáldozat az inuit
(eszkimó), azték és inka vallások írásos forrásaiban, Budapest, KRE-LHarmattan, 2016, 228-229.

2 Felipe Guaman Poma de Ayala: Perui képes krónika, ford. Scholz László, Budapest, Gondolat,
1990, 61-62.