OCR
PETŐ LÁSZLÓ A közösségek megosztottsága mellett a prekolumbián vallás formai és lényegi átalakulása is megfigyelhető a 17. század elején. Mint fentebb írtam, a bálványimádás kiirtására tett erőfeszítések nem váltották be a hozzájuk fűzött reményeket, azonban súlyos hiba lenne azt állítani, hogy a római katolikus egyház intézkedései ne gyakoroltak volna visszafordíthatatlan hatást az ősi andoki vallásra. Erre tökéletes példa, hogy bár az őslakók védték a vallásukat, az ősi hit üldözése mégis meggyengítette azt, mivel állandóan el kellet rejteni a gyarmati hatóságok elől, ezzel ellehetetlenítve a több évszázados múltra visszatekintő andoki istenségek ünnepeinek megszervezését." Ezek a prekolumbián ünnepek arra szolgáltak, hogy a közösség valamennyi tagja együtt fejezze ki imádatát a guacáknak és a malguiknak, akiket az adott közösség őseinek és túlvilági támogatóinak tekintettek. Hozzájuk fohászkodtak egészségért, jó szerencsét, bő termést és gyermekáldást kívánva. Mivel ezeket a csoportos ünnepségeket eredeti változatukban képtelenség volt megtartani a 17. századi gyarmati világban, így valószínű, hogy az andoki kultuszokban az egyéni vallásgyakorlás került előtérbe az életbe lépett tiltások miatt. Ebben az új vallási formában nem a nagy, látványos szertartások jelentették a hit gyakorlását, hanem azok a vallási formák, amelyeket az úgynevezett , vallási specialisták" (especialistas religiosos), a jósok, gyógyítók és varázslók képviseltek, s amelyek az őslakossággal történő mindennapi érintkezésben voltak jelen.? Vagyis az úgynevezett pogánynak tekintett vallás elkezdett átalakulni személyes vallássá. Más szóval, a bálványimádások kiirtására irányuló kampányok részben sikeresek voltak a nagy regionális kultuszok megosztásával és ellehetetlenítésével, de nem sikerült teljesen elpusztítani az andoki vallásokat. Úgy tűnik, ezek inkább beszivárogtak/visszaszorultak a társadalom és a közösségi élet apró réseibe/eseményei közé, így válva , láthatatlanná" az idegenek számára." A bálványimádás elleni vizitációk során készített jegyzőkönyvekre példa Hernández Príncipe műve, az Andoki Mitológia (Mitología Andina), amelyben megfigyelhetjük ennek a forrástípusnak a formai és tartalmi jellemzőit." A spanyol nyelvű szövegben a vizitátorok pontosan lejegyzik a prekolumbián vallás valamennyi fontos megnyilvánulását a szentként tisztelt tárgyaktól kezdve a pogány szertartásokon keresztül az őslakos mediátorokig. Mint ahogyan fentebb 7 Uo., 271-272. 5 Uo., 269. ° Lasd: https://educared.fundaciontelefonica.com.pe/sites/virreinato-peru/extidolatrias.htm (Letöltés: 2022. július 12.) 10 Hernandez Príncipe, Rodrigo: Mitología andina, por el licenciado R. H. P. [1622], Lima, C. A. Romero, 1923, 25-78. + A4 +