meggyőzni a pusztinyalakót arról, hogy ez egyáltalán nem
is hivatás, hogy mindez csak illúzió. Az értelemnek ez a
gyötrődése még rosszabb, mint a rettegés és a pánik. Olyan,
mintha egy épület omladozna, mintha az ember maga mál¬
lana el. Igen, a Sátán ilyen álcával is eljöhet.
Vagy közeledhet a büszkeség álcájában. A pusztinyalakó
akár tényleg azt gondolhatja, hogy bölcs ember, a saját böl¬
csességénél fogva bölcs, és hogy most már el kellene indulnia
prédikálni másoknak — most, hogy már , készen áll".
A Gonosz fel tudja használni a nemiséget, az értelmet,
a testet, a lelket, bármit, hogy kifacsarja és kicsavarja, hogy
megzavarja a pusztinyalakó békéjét. Képes a szó szoros ér¬
telmében belépni a házba, ahol jelenléte érezhetővé vagy
érzékelhetővé válik, s hirtelen úgy tűnik, elvesztek azok az
eszközök, amelyekkel meg lehet szabadulni tőle. Lehetetlen
leírni a Sátán összes megátalkodott módszerét. Képes idézni
a Szentírást vagy a világosság angyalává változni.
Ugyanígy, ihletnek álcázva magát az ördög képes min¬
denféle rendkívüli tettre serkenteni titeket. Vessétek el őket!
Isten nem követel meg rendkívüli tetteket, hacsak a lelki
vezetőtök nem kéri őket. Egyeztessetek a lelki vezetőtökkel
mindenről, ami látszólag meghaladja a hétköznapi lelki élet
szintjét.
A kísértés időszakai lehetnek rövidek vagy hosszúak. Ez
Isten megengedő akaratán múlik. Viszont lesznek. Meglesz¬
nek a sötétség, az elveszettség, az elhagyatottság, a gyötrődés,
a félelem, a megkérdőjelezés, a kételkedés, a rettegés és a pánik
pillanatai. Ezek ellen egyetlen válasz létezik: csöndben meg¬
állni és imádkozni a Jézus-imát, még úgy is, hogy a könyörgés
minden betűje tonnás súlyként nehezedik rátok. Vessetek ke¬
resztet, és csókoljátok meg az Istenszülő Mária ikonját.