OCR
A STANFORD TEACHER EDUCATION PROGRAM ÉS A KOMPLEX INSTRUKCIÓS PROGRAM 307 nyezetben tevékenykednek, az ott dolgozó pedagógusoknak választ kell adniuk a társadalmi kihívásokra. Erre csak a minden szempontból alaposan felkészített (szakmai, módszertani és pedagógiai-pszichológiai tudással rendelkező), a különféle iskolatípusok sajátosságait ismerő, a megfogalmazott problémákra reagálni képes pedagógusok lesznek alkalmasak. A Miskolci Egyetem megvalósításában például újdonságként jelenik meg, hogy a hatékonyság növelése érdekében a hallgatók a gyakorlati terepen történő felkészülésük első három évében mikrofilmeket, videofelvételeket készítenek munkájukról, amelyeket az egyetemen oktató mentorok segítségével elemeznek és értékelnek. A hallgatók magas szintű gyakorlati tudásának építése érdekében fontos helyen kezeltük, hogy a hallgatók olyan szakmai gyakorlati felkészítést kapjanak, amely lehetővé teszi a különböző társadalmi igényekhez és a helyi adottságokhoz történő alkalmazkodást. Például fontos képzési fókuszként jelenik meg a hátrányos helyzetű tanulókkal, a roma tanulókkal való hatékony foglalkozást segítő tudás, a differenciált oktatás eszköztárának kialakítása és az esélyegyenlőség megvalósíthatósága. Fontos továbbá a képzés teljes ideje alatt érvényben lévő, gyakorlatba ágyazott tevékenységi rendszer kidolgozása, amelynek indoka, hogy a jelenleg érvényben lévő hazai pedagógusképzési gyakorlatban mind a gyakorlóiskolai, mind a külső iskolai gyakorlatok egymástól elkülönülve, szigetszerűen jelennek meg, közöttük viszonylag kevés koherenciával. A stanfordi példa is mutatja, hogy apedagógusképzés hatékonyságát nagymértékben javítja, ha a képzés teljes idejében, a szakmai-módszertani és a pedagógiai-pszichológiai tárgyak oktatásával összehangoltan, folyamatosan iskolai környezetben végeznek feladatokat a hallgatók. E tekintetben megtörtént az iskolai gyakorlatok, hospitálások egymásra épülése, a külső gyakorlóhelyekkel (partneriskolákkal) való együttműködés kialakítása, valamint a belső és a külső összefüggő gyakorlat tartalmának, feladatainak összehangolása. Napi, élő kapcsolatot alakítottunk ki a partneriskolák és az egyetem között a gyakorlati képzések összehangolt fejlesztése érdekében. A Stanfordról hozott minta sugallatára létrehoztuk a hallgató — szaktanár -— szakoktató hármast, törekedve arra, hogy mind a hallgató, mind a gyakorlóiskolai tanár (i-mentor, szakmai vezető), mind az egyetemi oktató (e-mentor, mentortanár) tekintetében megvalósulhasson az egyenlő vagy viszonylag egyenlő státuszból történő kommunikáció, szakmai diszkurzus. Ehhez azonban folyamatosan megvalósuló tájékoztatásra, képzésre, megerősítésre volt és van szükség. ? Miskolci Egyetem: szaktanár — i-mentor (aki a Miskolci Egyetemen a képzés első 2,5 évében nem feltétlen szakos tanár); szakoktató — e-mentor (aki a Miskolci Egyetemen bárki oktató lehet, aki jártas a közoktatásban, gyakorlott tanár). Eszterházy Károly Katolikus Egyetem: szaktanár — szakmai vezető; szakoktató — mentortanár.