OCR
A LÓTUSZ LELKE 39 Azisteni, szellemi sugárral kapcsolatban álló magzat képéről Blavatsky Isis Unveiled (1877) című munkájában is olvashatunk: s az ember egy kis világ, egy mikrokozmosz a nagy univerzumban. Mint egy magzatot, mindbárom szelleme felfüggeszti a makrokozmosz mátrixában; és míg földi teste állandó rokonszenvben van szülőföldjével, asztrális lelke összhangban él a sziderikus [csillagászati] anima mundival [földi lélek]. Benne van, ahogy benne van, mert a világot átható elem minden teret betölt, és maga a tér, csak parttalan és végtelen. Ami a harmadik szellemét, az istenit illeti, mi más ez, mint egy végtelenül kicsi sugár, a számtalan sugárzás egyike, amely közvetlenül a Világ Legmagasabb Okából, a Szellemi Fényből ered? Ez a szerves és szervetlen természet, a szellemi és a fizikai természet bármassága, amelyek bárom az egyben ..." (Blavatsky, 1877, p. 212). A sugárzó, teremtő erőt adó, a lótusszal kapcsolatban lévő Nap-képet megtaláljuk az egyiptomi Ré [Hórusz] napisten ikonográfiájában is, ahogyan az ősvízből kiemelkedő lótuszvirágból megszületett, és elindította a világ teremtésének folyamatát. A lótusz víz alól felbukkanó bimbója virágzáskor liláskék kehellyé nyílik, így láthatóvá válnak aranysárga porzói. Az egyiptomiak ezért a teremtés és újjáteremtés, a napisten mindennapos megújulásával kapcsolták össze a növényt. A gyermek Harpokratész" kultusza a Kr. e. I. évtizedben lett népszerű, gyakran ábrázolták lótusszal. Kupka Párizsba érkezésekor már több múzeumban is találkozhatott a közönség Ázsia és Afrika művészetével. A Musée Guimet, a Musee du Louvre &s a Musée Indocbinois zsúfolt termeiben japán, kínai, koreai, indiai, tibeti, egyiptomi műtárgyakat halmoztak fel. Kupka a múzeumi látogatásai során ihletet meríthetett a kiállított egyiptomi tárgyakból, buddhista szobrokból. A Kupka által nagyra tartott Fidus későbbi művein is visszatér a teremtés, a teremtő erő lótusz-szimbolikájához. Kupka az 1910-es években már szín- és absztrakciós kísérleteivel foglalkozik. Az ekkor formálódó absztrakciójára hatással lehetett az a bolygó-diagram is, amelyet A. P. Sinnett Esoteric Buddbism (1883) című könyvéből kiemelve jelentetett meg a Revue théosopbigue folyóirat 1890-ben (4. kép). A lótusz lelke és a Vízililiomok / Az Élet kezdete tavain megjelenő hatalmas levélszigetek, a formákat körbe ölelő körök kozmogonikus motívuma a későbbiekben nagyon gyakran visszatér a művész absztrakt munkáiban (5. kép). 5 Harpokratész jelentése Hórusz a gyermek (görög névforma).