OCR
A LÓTUSZ LELKE 37 A lótusz az egyiptomi, indiai művészetben és mitológiában betöltött szimbolikája, a teozófia tanaihoz való kapcsolódása Kupka előtt ismert lehetett olvasmányai alapján, amelyek közé a kor teozófiával, ezotériával és okkult tudományokkal foglalkozó folyóiratai is hozzá tartoztak. A német nyelvű Spbinx" folyóiratban Fidus" írásai és illusztrációi is megjelentek, így az 1893—94-es számokban a Vic toria Regiat és a Lótuszkirálynőt (2. kép) találjuk, utóbbit egy rövid leírás is követ: ,a gyönyörű virág óriási levelei szétterültek a sötét tó hatalmas kiterjedésében. Az egyik rügy szinte zárva piben, a másik kinyílik. A keleti flóra királynője középen bontakozik ki teljes pompájában. [...] A lótuszvirág, melynek fehér árnyalatát a nap melegíti, nem pedig a boldfény bideg febérje, a legtisztább, az örök képe. A tünde gyermekről azt mondják, hogy az örökkévalóra törekvő lélek szimbóluma." (Göring, 1894, p. 13). Kanfbeilage ur ,Sphing” Juliheft 189%. 2. kép. Fidus: Létuszkirdlyné. Megjelent: Sphinx, 1894. julius 1. Blavatsky szerint a lótusz a filozófiai gondolkodást jelképezi, a tárgynak a szubjektívből való kisugárzását, a gondolat isteni teremtését, amely az absztraktból a konkrétba, azaz látható formába halad át, továbbá párhuzamot von az egyiptomi, hindu és zsidó-keresztény teremtéstörténetek alapmotívumai között is (Blavatsky, 1? Példäul à francia nyelven megjelent Revue Théosophique / Lotus Bleu, amelyben Félicien Joseph Victor Rops (1833-1898) belga grafikus, karikaturista és szimbolista festémtivész is közreműködött. 5 1886-1896 között megjelenő német folyóirat. 4 Fidus volt Hugo Reinhold Karl Johann Héppener (1868-1948) német illuszträtor, festö és lapkiadó álneve.