Ugrás a tartalomra
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
BejelentkezésRegisztráció
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Előnézet
022_000175/0000

Életreform-mozgalmak, pedagógiai és művészeti reformtörekvések a 20. század első felében: vallásos és okkult hatások nemzetközi recepciója

  • Előnézet
  • PDF
  • Metaadatok mutatása
  • Permalink mutatása
Szerző
Arany Zsuzsanna, Albrecht Zsófia, Végvári Zsófia, Pálkuti Anikó, Földiné Irtl Melinda, Komár Lajos, Hársvölgyi Virág, Ruzsa Bence, Szabó Zoltán András, Németh András, Polyák Zsuzsanna, Pethő Villő, Földesi Renáta, Balogh Brigitta, Czabaji Horváth Attila, Nagy Barbara, Szabó Gábor, Durayné Fliszár Nóra, Szvitil Gabriella, Vincze Beatrix
Cím (EN)
Life-Reform Movements, Educational and Artistic Reform Efforts in the First Half of the 20th Century: International Reception of Religious and Occult Influences
Tudományterület
Oktatástudomány / Educational sciences (12830), Történettudomány / History (12970), Művészetek, művészettörténet / Arts, Art history (13040)
Sorozat
Metszéspontok
Tudományos besorolás
tanulmánykötet
022_000175/0035
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Oldal 36 [36]
  • Előnézet
  • Permalink mutatása
  • JPG
  • TIFF
  • Előző
  • Következő
022_000175/0035

OCR

34 ÁLBRECHT ZSÓFIA hirdetett. Nézeteinek alapvető, kiinduló forrásait Goethe természettudománnyal foglalkozó művei jelentették, de emellett hatottak rá Fichte, Schelling és Hegel, továbbá Ernst Haeckel gondolatai (akivel Weimarban ismerkedett meg), a rózsakeresztesség, és erőteljes hangsúlyt kapott nála a kereszténység is. Az antropozófia mint kifejezés azonban nem Steinernél jelent meg először. Ő maga is hivatkozott az átvételre a társaság történetéről szóló előadásában (Steiner, 1923), tudniillik az iränyzat &s a tärsasäg nevet Robert Zimmermann (1824-1898) Anthroposophie im Umriss című, 1882-ben Bécsben megjelent könyve után kölcsönözte. Zimmermann (1882) kiemelte könyvének előszavában az emberi tudás, emberi szellemiség (Menscbenwissen) központúságát. Később Steiner tanainak is ez lett az egyik kulcsfogalma, bár ő a hangsúlyt , az embernek a magasabb világokkal való összeköttetésére belyezte, és az ember teljes átszellemülésének kívánalmát birdette" ( Tarjányi, 2002, p. 21). Az Antropozófiai Társaság létrehozásával egyúttal lehetősége nyílt a különböző művészeti ágak szorosabb bevonására (így az építészet, szobräszat, tänc/euritmia, szinhäz/miszteriumdräma) a Tärsasäg mindennapi müködesenek ritmusäba. Steiner 1882-1897 között rendezte sajtö alä Goethe termeszettudomänyos írásait Weimarban. Az írások nagy hatással voltak Steiner egész életművére, különösen Goethe organikus fejlődésről vallott nézetei. Fontos kiemelni, hogy Goethe szerint a természet önmagából indul ki, azaz feladja a teremtés isteni magyarázatát, és az ember megfigyelőként pozícionálhatja magát a természetben (Breidbach, 2014). Steiner Goetbe világszemlélete című munkájában (1897) így ír: »Goethe azon a nézeten van, hogy a »természetnek nincs olyan titka, amelyet valahol ne belyezne kendőzetlenül a figyelmes szemlélő eléx. A természet olyan jelenségeket tud teremteni, amelyekről a rokon folyamatok nagy területének ideái közvetlenül leolvashatók. A természet teremtő szelleme itt a dolgok felszínén jelenik meg; ami a durván materiális jelenségeknél csak gondolkodással fogbató fel, ami csak szellemi szemmel látható, az a felfokozott jelenségen láthatóvá lesz a testi szem számára. Itt minden érzékileg észlelhető egyszersmind szellemi is, és minden szellemi érzékileg észlelhető. Goethe az egész természetet szellemmel áthatottnak gondolja. A természet formái azáltal különbözők, hogy a szellem bennük jobban vagy kevésbé válik külsőleg is láthatóvá" (Steiner, 1897). Steiner a goethei ideák segítségével továbbgondolta a teozófus testelméletet (lásd fentebb), mely szerint a természetbe, a világ szellemi lényegébe való visszatérés, a spirituális fejlődés első fázisai különböző testformakként írhatók le, így a fizikai és éteri testtől az asztrális és lelki testen át juthatunk el a legmagasabb intelligenciáig, a spirituális lélekig, a szellemig (Keserü, 2013). Frantisek Kupka (1871-1957) az Osztrák-Magyar Monarchia Opocno városában született, és már tizenévesen megismerkedett a spiritizmussal. Médium

Szerkezeti

Custom

Image Metadata

Kép szélessége
1867 px
Kép magassága
2670 px
Képfelbontás
300 px/inch
Kép eredeti mérete
1.22 MB
Permalinkből jpg
022_000175/0035.jpg
Permalinkből OCR
022_000175/0035.ocr

Linkek

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Elérhetőség

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

BejelentkezésRegisztráció

Bejelentkezés

eduId Login
Elfelejtettem a jelszavamat
  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde