OCR
SZTÁRAY KÉZDY ÉvA — DRJENOVSZKY ZSÓFIA — HIRES-LÁSZLÓ KORNÉLIA — SÁNTHA ÁGNES struktúrába, ami szintén szükségessé teszi ezen szakpolitikák átgondolt, kutatásokkal megalapozott kialakítását. A kutatások alapján a láthatatlanság mellett egy fontos tapasztalat, hogy a családos hallgatóknak azért is jelent nehézséget az egyetemi létben való eligazodás, mivel hallgatótársaikkal speciális helyzetük folytán kevesebb a kapcsolódási pont és így a tapasztalatcsere lehetősége, továbbá az intézmények felől is kevés információs forrás és tájékoztatási fórum jut el hozzájuk" arról, hogy milyen szolgáltatások állnak rendelkezésükre, ha egyáltalán vannak ilyenek." Ugyanis a vizsgálatok azt mutatják, hogy kevés felsőoktatási intézményben léteznek hivatalos irányelvek a családos hallgatók támogatására, és még ott is, ahol már bevezettek ilyeneket, az egyetemek dolgozói sincsenek tisztában ezekkel a családos hallgatóknak nyújtható egyetemi szolgáltatásokkal, lehetőségekkel, és a hallgatók egyénileg oldják meg a helyzetükből adódó problémáikat."" A szakpolitikák elemzése és a családos hallgatók véleményének és tapasztalatainak megismerése alapján a gyermekes hallgatók helyzetének javítása és a tanulmányok alatti gyermekvállalás ösztönzése érdekében a cselekvési terveknek, irányelveknek elsősorban a gyermekes hallgatók speciális kettős helyzetének és ebből adódó nehézségeinek figyelembevételével kell elkészülniük. Az egyik legfontosabb tényező, hogy lehetőséget kell biztosítani ezeknek a hallgatóknak a gyermeknevelésből fakadó egyéni időbeosztására, és összességében egy támogató tanulási környezetet kell biztosítani számukra." A szakirodalom alapján a családközpontú támogató szolgáltatások közül az egyik legfontosabb az elérhető és igénybevehető egyetemi erőforrásokról való megfelelő tájékoztatás, "? beleértve az esetlegesen igénybe vehető pénzügyi támogatások körét is.? A megfelelő tájékozódásban sokat segíthetnek az intézmény által szervezett ingyenes tanfolyamok, a megfelelően képzett egyetemi mentorok vagy a , sorstárs" támogató csoportok formális megszervezése."" A legtöbb esetben ugyanis a hallgató egyéni tájékozódása alapján informális csoportokat szervez; az ezekben való információáramlás ugyan hasznos, de nem ritkán esetleges és nem teljes körű. Brown-Nichols: Pregnant and Parenting Students on Campus. Kristen Springer — Brenda Parker — Catherine Leviten-Reid: Making Space for Graduate Student Parents Practice and Politics, Journal of Family Issues, 2009/30, 435-457. Uo.; Bustillo-Bustillo-Sayson: Navigating the Dual Roles. Tighe et al.: Improving the education and wellbeing of student parents; Briegel et al.: Barriers and Supports for Student-Parents in Higher Education. 3 Uo. ® Tighe et al.: Improving the education and wellbeing of student parents. 4 Uo. u © 60 6. s +30 +