OCR Output

SZTÁRAY KÉZDY ÉvA — DRJENOVSZKY ZSÓFIA — HIRES-LÁSZLÓ KORNÉLIA — SÁNTHA ÁGNES

struktúrába, ami szintén szükségessé teszi ezen szakpolitikák átgondolt, kutatá¬
sokkal megalapozott kialakítását.

A kutatások alapján a láthatatlanság mellett egy fontos tapasztalat, hogy
a családos hallgatóknak azért is jelent nehézséget az egyetemi létben való eliga¬
zodás, mivel hallgatótársaikkal speciális helyzetük folytán kevesebb a kapcsoló¬
dási pont és így a tapasztalatcsere lehetősége, továbbá az intézmények felől is
kevés információs forrás és tájékoztatási fórum jut el hozzájuk" arról, hogy
milyen szolgáltatások állnak rendelkezésükre, ha egyáltalán vannak ilyenek."
Ugyanis a vizsgálatok azt mutatják, hogy kevés felsőoktatási intézményben lé¬
teznek hivatalos irányelvek a családos hallgatók támogatására, és még ott is, ahol
már bevezettek ilyeneket, az egyetemek dolgozói sincsenek tisztában ezekkel
a családos hallgatóknak nyújtható egyetemi szolgáltatásokkal, lehetőségekkel,
és a hallgatók egyénileg oldják meg a helyzetükből adódó problémáikat.""

A szakpolitikák elemzése és a családos hallgatók véleményének és tapaszta¬
latainak megismerése alapján a gyermekes hallgatók helyzetének javítása és
a tanulmányok alatti gyermekvállalás ösztönzése érdekében a cselekvési tervek¬
nek, irányelveknek elsősorban a gyermekes hallgatók speciális kettős helyzetének
és ebből adódó nehézségeinek figyelembevételével kell elkészülniük. Az egyik
legfontosabb tényező, hogy lehetőséget kell biztosítani ezeknek a hallgatóknak
a gyermeknevelésből fakadó egyéni időbeosztására, és összességében egy támo¬
gató tanulási környezetet kell biztosítani számukra."

A szakirodalom alapján a családközpontú támogató szolgáltatások közül az
egyik legfontosabb az elérhető és igénybevehető egyetemi erőforrásokról való
megfelelő tájékoztatás, "? beleértve az esetlegesen igénybe vehető pénzügyi tá¬
mogatások körét is.? A megfelelő tájékozódásban sokat segíthetnek az intézmény
által szervezett ingyenes tanfolyamok, a megfelelően képzett egyetemi mentorok
vagy a , sorstárs" támogató csoportok formális megszervezése."" A legtöbb eset¬
ben ugyanis a hallgató egyéni tájékozódása alapján informális csoportokat
szervez; az ezekben való információáramlás ugyan hasznos, de nem ritkán eset¬
leges és nem teljes körű.

Brown-Nichols: Pregnant and Parenting Students on Campus.

Kristen Springer — Brenda Parker — Catherine Leviten-Reid: Making Space for Graduate Student
Parents Practice and Politics, Journal of Family Issues, 2009/30, 435-457.

Uo.; Bustillo-Bustillo-Sayson: Navigating the Dual Roles.

Tighe et al.: Improving the education and wellbeing of student parents; Briegel et al.: Barriers
and Supports for Student-Parents in Higher Education.

3 Uo.

® Tighe et al.: Improving the education and wellbeing of student parents.

4 Uo.

u
©

60

6.

s

+30 +