OCR Output

CSALÁDOS HALLGATÓK A FELSŐOKTATÁSBAN

szerzett hagyományos/egyszerű érettségihez csatolt motivációs levéllel lehetett
minden felsőoktatási intézményben jelentkezni. Ezzel párhuzamosan az érett¬
ségizők számára kialakítottak egy nemzeti multidiszciplináris tesztet, amelyet
2023-ban és 2024-ben kibővítve, komolyabb elvárási rendszerhez kötve állítottak
a felvételi alapkövetelményévé. 2022-ben tehát olyan lehetőség adódott a kárpát¬
aljai magyarok életében, hogy akinek korábban nehézséget okozott az emelt
szintű érettségi megszerzése (elsősorban az ukrán nyelvű tesztek miatt), azok
számára megnyílt egy lehetőség, és sokan éltek is vele.

Az előző fejezetben utaltunk rá, hogy a gyermekes szülők számára erős mo¬
tiváció volt tanulmányaik alatt, hogy befektetésük egyszer majd megtérül."
Ugyanis a gyermekvállalási hajlandóságot a munkaerőpiaci bizonytalanság
erőteljesen csökkenti, amit épp a felsőfokú végzettség megszerzésével lehet kom¬
penzálni." Ellenkező hatásként érvényesül azonban , a kedvezőbb jövedelmi¬
iskolázottsági szinten lévők gyermekvállaláshoz kapcsolódó magasabb elvárási
szintje, tehát a gyermek megfelelő felnevelésének nagyobb becsült költsége".

A gyermekvállalás és az iskolai végzettség demográfiai összefüggéseinek is¬
meretében és a gyermekes egyetemi hallgatók előző fejezetben ismertetett ne¬
hézségei alapján szükséges akár nemzeti, országos, akár felsőoktatási intézményi
szintű szakpolitikák és cselekvési tervek kialakítása annak érdekében, hogy
ösztönözni lehessen a tanulmányok alatti gyermekvállalást és a gyermekes hall¬
gatók helyzetének javítását.

CSALÁDOS HALLGATÓKRA VONATKOZÓ SZAKPOLITIKÁK

A családos hallgatókra vonatkozó nemzetközi kutatások egyetértenek abban, hogy
a gyermekes hallgatók — emelkedő számuk ellenére — csak korlátozott figyelmet
kaptak eddig politikai körökben."" Tehát szükség van az érintett hallgatók tapasz¬
talatainak, véleményének, javaslatainak megismerését célzó kutatások alapján
ezen hallgatókra vonatkozó általános vagy intézményi, illetve képzésspecifikus
szakpolitikák kialakítására és végrehajtására." A gyermekes hallgatókra jellemző,
hogy általában láthatatlanok mind az intézmény, mind a hallgatótársaik számára,
és ugyanolyan követelményrendszer szerint kell beilleszkedniük az egyetemi

53

Engler: Kisgyermekes nők.

Veroszta- Györgyi: Képzési háttér és gyermekvállalási tervek.

55 Uo., 190.

5° Moreau—Kerner: Care in academia.

57 Briegel et al.: Barriers and Supports for Student-Parents in Higher Education.

54

«29 «