OCR
CSALÁD ÉS KARRIER? CSALÁD VAGY KARRIER Lilla döntését a tanulmányok befejezéséről alapos mérlegelés, sok álmatlan éjszaka előzte meg, amelyet csak súlyosbított az a tény, hogy fő referenciacsoportja, volt középiskolai évfolyamtársai mindannyian egyetemen tanultak, és az ezzel járó életformát élték. Őket látva, történeteiket hallgatva hosszabb időszak elteltével is gyakran megkérdőjelezte döntésének helyességét. , Nehezen nyeltem le. Nagyon is nehezen, hogy én, aki világ életében a tanulást helyezte előtérbe, most hirtelen abbahagyja, pont akkor, amikor épp belecsöppent, a sok beletett munka és fáradalmak hirtelen a semmibe vesznek, és új szerepben kell helytállnom." Azonban kisgyermekének jelenléte, édesanyjára utaltsága, Lilla anyaságának kiteljesedése mindannyiszor megadta a választ tépelődésére, biztosította döntésének helyességéről. Kezdeti kudarcélménye mára enyhült, döntése helyessége felől négy év távlatából sincs kétsége. ÖSSZEGZÉS A fenti esettanulmányok két női egyetemi hallgató életpályájának kezdeti időszakát mutatják be. A két életút hasonlóan indult: a szorgalmas, tehetséges lányok nagy szakmai reményekkel kezdték el egyetemi tanulmányaikat. Tartós párkapcsolatukban fiatalon váltak anyává, és mindketten örömmel fogadták a nem tervezett, de vágyott új életeket. Ám az anyává válás ellentétes irányba mozdította életpályájukat. Virág nagy erőfeszítéssel, a többgenerációs családi támogatást igénybe véve befejezte egyetemi tanulmányait, míg Lilla az anyaság mellett döntött, feladva szakmai terveit. A két nő társadalmi helyzete hasonló: mindketten vidékiek, családjuk első gyermekei, elsőgenerációs értelmiségi pályáról álmodtak. Ugyanabban a felsőoktatási intézményben kezdték tanulmányaikat, melynek kedvező viszonyulása — intézményes családtámogatási rendszer hiányában is — tanulmányaik sikeres befejezésével kecsegtette őket. Eltérő életútjuk nemcsak a családi értékek, a szülői szerep és az anya társadalmi helyének eltérő felfogásáról, hanem a családi és hallgatói közösségeik eltérő hozzáállásáról és az intézményes családtámogatási eszközök esetlegességéről is tanúskodik. Projektünk célja az egyetemeket olyan családbarát helyekké alakítani, ahol a fiatal szülők nem kényszerülnek a család és a továbbtanulás közötti választásra, hanem egy érzékeny helyzetben, a kisgyermekes életszakaszban a felsőoktatási intézmények erkölcsi és anyagi támogatását élvezve, társaikkal egyenlő esélyekkel tanulhatnak. s ]9 e