OCR Output

CSALÁD ÉS KARRIER? CSALÁD VAGY KARRIER

nári képesítést biztosítottak volna, mivel ezek az órák mindig késő délután vagy
este szerepeltek az órarendben.

A tanárok is támogatóan álltak az új helyzethez. Szorgalmi időszakban a ta¬
nulmányi kötelezettségekkel kapcsolatos konkrét támogatás abban nyilvánult
meg, hogy néhány oktató elengedte Virágnak az előadások látogatásának köte¬
lezettségét, és a tananyagot a hallgató rendelkezésére bocsátotta. Az oktatási
folyamatban való részvétel tekintetében kapott tehát kedvezményt azzal, hogy
néhány előadás anyagát online formában kézhez kapta. Ezeken kívül nem élvezett
egyéb előnyöket, , amit helyesnek is tartok. Én vállaltam ezt a rögös utat, és
számoltam annak minden nehézségével." Ám még ez az előny is irigységet éb¬
resztett néhány szaktársában.

Nehezebb tantárgyak esetében Virág maga döntött úgy, hogy a lehetséges
engedmények ellenére látogatni fogja az előadásokat is, hogy a tananyagot elsa¬
játíthassa. Azokból a tantárgyakból, amelyekből nehézségei adódtak, szaktársai
korrepetálták, segítették.

Ebben az új helyzetben a legnehezebb az egyeztetés, az előre tervezés volt:
előre látni a pontos napot és óraintervallumot, amikor az egyetemen kell lennie
és megszerveznie, hogy a kisbaba édesapja vagy a nagyszülők vállalják a felügye¬
letét. A kezdeti időszak bonyolultsága után a család rutinosabbá vált az otthoni
munkamegosztásban, az idő múlásával belerázódtak a feladatokba. Kiemelendő
a fiatal nagyszülők szerepe, akik teljes mellszélességgel, mintegy főmunkaidőben
vállalták unokájuk felügyeletét, egyben biztosították a fiatal család megélhetését,
hogy lányuk nappali képzésben tanulhasson tovább.

A helyzet egyetlen árnyoldala Virág számára az volt, hogy az egyetemi közös¬
ségi életből teljesen kimaradt, a tanulmányi kötelezettségeken kívül semmilyen
más programon nem vehetett részt, nem élhetett szabad diákéletet. , Csak a tör¬
téneteket hallottam a szünetek alatt az esti placcos bulikról, a közös esti prog¬
ramokról. Sokszor fájt is a szívem érte, de a fontossági sorrend másként nézett ki
akkor az én helyzetemben."

A tanulmányi időszakban a legnehezebben megvalósítható feladatok a cso¬
portmunka, a hallgatótársakkal közös projektek elkészítése volt, ami az egyete¬
mi tanórákon kívül zajlott. , Nehezen fért bele az időmbe az órák utáni tevékeny¬
ség, pláne, ha nem is az egyetemen, hanem máshová kellett eljutnom (pl. szaktárs
otthonába). Mindig jól teltek a közös munkák, de mégis ott volt bennem az, hogy
jó lenne már hazamenni, ezért mindig a tempósabb folyamatot javasoltam.
A legegyszerűbb az egyéni projekt volt, amit otthon, két alvás/etetés között nyu¬
godtan össze tudtam állítani, ezt a módszert mindig nagyon szerettem."

Virág történetében a legfontosabb személyiségjellemző a céltudatosság. A vizs¬
gaidőszakokat úgy tudta átvészelni, hogy gyakorlatilag az azt megelőző szorgal¬

s 13 e