OCR Output

SÁNTHA ÁGNES

Virágot egyetemi tanulmányainak első évében, 19 esztendősen felkészületle¬
nül érte a hír, hogy gyermeket vár. Kezdetben családja is megdöbbent, azonban
párjával — aki azóta a férje, két gyermekének édesapja — tudatosan a várandósság
megtartása, a házasságkötés és egyidejűleg a tanulmányok folytatása mellett
döntöttek. Később szülei is megenyhültek , és kislánya születését támogató több¬
generációs családi környezet várta.

Virág döntéséhez, hogy a gyermekvállalás mellett egyetemi tanulmányait nem
szakítja meg, és nem halaszt félévet, több tényező is hozzájárult. ,, Rengeteg tá¬
mogatást kaptam a családomtól, szaktársaimtól és a tanáraimtól is. De önma¬
gamnak is köszönöm a mai napig, hiszen azon az elven voltam és vagyok, hogy
könnyebb fiatalon (»még melegében«) a tanulds, mint késébb, több év kihagyás
utan visszardzödni. Céltudatossdgom hiányában nem sikerült volna."

Kezdetben az egyetem kollégiumában lakott, ahol a legszűkebb környezete
örömmel fogadta várandóssága hírét. Az első bátorító szavakat szobatársától
kapta, és ez abban a kétséges helyzetben elindította benne a tenni akarás vágyát.
A szaktársai körében már megoszlottak a vélemények. Volt, aki örült és tanul¬
mányainak folytatására biztatta, mások már búcsúztak tőle, mert lehetetlennek
tartották a folytatás lehetőségét.

Az egyetemen elsősorban néhány tanárának köszönheti, hogy sikerült elvé¬
geznie az alapképzést. Várandósságának hírére első reakciója a tanulmányok
halasztása volt, és ez irányú kérvény megírását tervezte. Bizalommal fordult
egyik oktatójához azzal a kérdéssel, hogy intézményen belüli testülethez kell-e
benyújtania ezt a kérvényt? Az oktató azonban tapintattal lebeszélte annak
megírásáról. , Talán azelőtt soha nem kaptam akkora biztatást senkitől, mint
akkor. Akkor volt a fordulópont, akkor tudtam már, hogy mit kell tennem."

Visszatekintve Virág összességében egyértelműen támogatónak tapasztalta
meg az egyetemi környezetet. , A tanáraim nagyrészt empatikusak voltak, és
a jóindulatuk sokszor nem ismert határokat. [...1 Több volt a pozitívum, és csak
a szép emlékek maradtak meg: a pocaksimogatós szünetek, a finomságok, amik¬
kel elhalmoztak, a szaktársaim babalátogatása, a nyílt nap, amikor a tízhóna¬
bpos kislányom is velem tartott és a szaktársaim is megismerhették, valamint
a ballagás, amikor egyforma kalapban ballaghattam együtt a kétéves kislányom¬
mal. Öröm mindig, mikor ezekre gondolok!"

Virág várandóssága idején a szorgalmi időszak egyszerűnek bizonyult, szinte
teljesen részt tudott venni az oktatási folyamatban. A szülés után azonban sok
minden megváltozott, és hogy immár családanyaként helyt tudjon állni, haza¬
költözött a szüleihez, és a napi ingázás mellett döntött. Ez egyetlen tekintetben
bizonyult hátránynak: le kellett mondania a korábban elkezdett fakultatív tanár¬
képző (pedagógiai) intézeti tanulmányokról, amelyek az alapképzés mellett ta¬

s 12 e