OCR Output

CSALÁDBARÁT EGYETEMEK. ÁZ EGYETEM MINT BEFOGADÓ TANULÁSI KÖRNYEZET

egyik külön épületben helyezkedik el, ezenkívül egy konferenciaközpont, egy
sportcsarnok, valamint egy kollégium is rendelkezésére áll az egyetemi polgá¬
roknak.

Az egyetemi alkalmazottak száma a legutolsó, 2024. októberi kimutatás
szerint: 223 fő, ebből 127 fő oktatói és 96 fő nem oktatói személyzet. Az egyete¬
mi hallgatók száma 1632, ebből 1183 fő nappali, 449 fő pedig levelező tanrendben
tanul.

A II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskola megalakulása 1993—-1994¬
ben kezdődött, amikor még Kárpátaljai Magyar Tanárképző Főiskolaként mű¬
ködött a Nyíregyházi Főiskola égisze alatt. 1996-ban kapta meg működésének
hivatalos engedélyét az Ukrán Oktatási Minisztériumtól. Ezt követően a Rákóczi¬
főiskola számos átalakuláson ment keresztül, és működésével nemcsak a felső¬
oktatást biztosítja Ukrajnában, Kárpátalján, de mellette az óvodától egészen
a középfokú oktatásig létrehozott egy saját intézményhálózatot, és ezzel párhu¬
zamosan tehetséggondozást, illetve művészeti oktatást biztosító alegységeket.
A felsorolt intézmények, illetve impozáns épülete miatt a főiskola minden ren¬
dezvény megszervezésében központi szereppel bír Beregszászon és a térségben
egyaránt. Jelenleg az orosz-ukrán háború alatt is képes biztosítani a jelenléti
oktatást, illetve a hadiállapot miatt bevezetett szigorítások és korlátozások be¬
tartása mellett igyekszik a háború kitörése előtti körülményeket megteremteni.
A 2023/2024-es tanévben 1698 hallgató tanult a főiskolán, ebből 1014-en nap¬
pali, 684-en pedig levelező tagozaton. Az intézmény alap- és mesterképzési
szinten különböző szakokat kínál, továbbá lehetőséget és helyszínt biztosít más,
elsősorban magyarországi egyetemek kihelyezett képzéseinek is.

Az előbbiekből látszik, milyen változatos azon egyetemek köre, melyek a ku¬
tatás információforrását biztosították. A projekt keretében lezajlott kutatások
kulcsfontosságú szerepet játszhatnak a felsőoktatásban részt vevők gyermekvál¬
lalását támogató szakpolitikai beavatkozások kialakításában és megvalósításában.
Eredményei betekintést nyújtanak a családos, gyermeket nevelő egyetemi hall¬
gatók életkörülményeibe, prioritásaiba és kihívásaiba, lehetővé téve a döntésho¬
zók számára, hogy célzott és hatékony intézkedéseket hozzanak. A projekt ke¬
retében végzett felmérés eredményei alapján a döntéshozók képesek lesznek olyan
szakpolitikai beavatkozásokat kialakítani, amelyek közvetlenül támogatják az
egyetemi hallgatókat a gyermekvállalásban és -nevelésben.

Ilyen értelemben kézzelfogható célunk, hogy megalapozzuk a felsőoktatási
intézmények hatókörében tervezhető beavatkozásokat. A kutatás során a követ¬
kező két fő kérdés megválaszolása és megértése volt a cél: