Ugrás a tartalomra
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
BejelentkezésRegisztráció
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Előnézet
022_000167/0000

Csoportmunka és közösségfejlesztés. A szociálpedagógia kontextusában

  • Előnézet
  • PDF
  • Metaadatok mutatása
  • Permalink mutatása
Szerző
Hadnagy József
Cím (EN)
Group Work and Community Development. In the context of social pedagogy
Tudományterület
Szociális innováció / Social innovation (12868), Szociálpolitika, szociális munka és jólét / Social policies, work and welfare (12847), Társadalmi kérdések / Social issues (12867)
Sorozat
Eszterházy Könyvtár. Monográfia
Tudományos besorolás
monográfia
022_000167/0032
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Oldal 33 [33]
  • Előnézet
  • Permalink mutatása
  • JPG
  • TIFF
  • Előző
  • Következő
022_000167/0032

OCR

1. Szociálpedagógia és a szociálpedagógus által működtetett csoportmunka sajátosságai | 31 mellett egyre inkább az egyén interperszonális érzékenyítése került a középpontba. A tréning helyett az élmény dominált, amelynek a lényege az, hogy hogyan éli meg az egyén önmaga viselkedését. A tagok a csoport által felkínált helyzetek kipróbálásával új élményekhez juthattak, ami magatartásváltozással jár. A változáshoz belátásra van szükség, amit a vezető az irányított beszélgetéssel előidézhet, de nem erőltetheti azt, és a tagokra bízza annak eldöntését, hogy a megéltekből milyen következtetéseket vonnak le. Ez egyértelmű elmozdulás a terápiás használattól, hiszen egyrészt egészséges emberek alkotják a csoportokat, másrészt nincs terápiás cél, és a csoport vezetőjének sincs terápiás beállítódása a tagok felé. Ezeknek a csoportmunkáknak a középpontjában a személyiség erőinek kiaknázása, az önismeret, illetve a személyiségfejlesztés volt. Ez azért nagyon fontos változás, mert az önismeret és a személyiségfejlesztés fogalmak már nem a klinikum kizárólagos fogalmai, hanem más szakmák képviselőinek is céljává váltak. Egy másik változás, amely jelen pillanatban is nagy hatással van a hazai és a nemzetközi felfogásra, a következő: ahogyan a terápiás vagy pszichológiai csoportok fejlődése a történelem során differenciálódott, a spontán csoporttörténésekre való hagyatkozás mellett megjelennek a strukturált gyakorlatok, amelyek a csoportfolyamatok fejlődéstörvényeinek pontos ismeretében előre tudják vetíteni a történéseket. A gyakorlati eszköztár bővülése mellett a strukturált gyakorlatokkal párhuzamosan megjelennek a strukturált csoportformák is. Ilyen strukturált csoportfoglalkozás a Szilágyi Klára (2003) és kutatócsoportja által létrehozott - a munka-pályatanácsadásban jól alkalmazható, szabályozott - csoportfoglalkozäsi forma. Ezzel a csoportfolyamat tervezhetöve, a csoport kiszámíthatóbbá válik; ha pedig ez teljesül, akkor a csoportmódszer jobban tanítható, és a pedagógiai folyamatban való alkalmazása sikeresebb. 1.5. A szociális csoportok megjelenése a csoportmunka történetében A szociálpedagógia kialakulására a szociális munka is hatással volt, illetve a szociális munka által használt csoportmunkát a szociálpedagógia is munkaformaként tartja számon, így ez a fejezet hozzájárulhat ahhoz, hogy definiálni tudjuk a szociálpedagógus által használt csoportmunka sajátosságait. A szociális munkában használatos csoportmunka elnevezések (szociális csoportmunka, csoportterápia, szociális munka csoportokkal) kevéssé leírt folyamatok. A közös gyökerek, a hasonlóságok és az eltérések a szociális munka és a szociálpedagógia csoportmunka fogalma között már egy világosabb képet mutatnak,

Szerkezeti

Custom

Image Metadata

Kép szélessége
1867 px
Kép magassága
2671 px
Képfelbontás
300 px/inch
Kép eredeti mérete
1.24 MB
Permalinkből jpg
022_000167/0032.jpg
Permalinkből OCR
022_000167/0032.ocr

Linkek

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Elérhetőség

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

BejelentkezésRegisztráció

Bejelentkezés

eduId Login
Elfelejtettem a jelszavamat
  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde