OCR
1. Szociálpedagógia és a szociálpedagógus által működtetett csoportmunka sajátosságai | 31 mellett egyre inkább az egyén interperszonális érzékenyítése került a középpontba. A tréning helyett az élmény dominált, amelynek a lényege az, hogy hogyan éli meg az egyén önmaga viselkedését. A tagok a csoport által felkínált helyzetek kipróbálásával új élményekhez juthattak, ami magatartásváltozással jár. A változáshoz belátásra van szükség, amit a vezető az irányított beszélgetéssel előidézhet, de nem erőltetheti azt, és a tagokra bízza annak eldöntését, hogy a megéltekből milyen következtetéseket vonnak le. Ez egyértelmű elmozdulás a terápiás használattól, hiszen egyrészt egészséges emberek alkotják a csoportokat, másrészt nincs terápiás cél, és a csoport vezetőjének sincs terápiás beállítódása a tagok felé. Ezeknek a csoportmunkáknak a középpontjában a személyiség erőinek kiaknázása, az önismeret, illetve a személyiségfejlesztés volt. Ez azért nagyon fontos változás, mert az önismeret és a személyiségfejlesztés fogalmak már nem a klinikum kizárólagos fogalmai, hanem más szakmák képviselőinek is céljává váltak. Egy másik változás, amely jelen pillanatban is nagy hatással van a hazai és a nemzetközi felfogásra, a következő: ahogyan a terápiás vagy pszichológiai csoportok fejlődése a történelem során differenciálódott, a spontán csoporttörténésekre való hagyatkozás mellett megjelennek a strukturált gyakorlatok, amelyek a csoportfolyamatok fejlődéstörvényeinek pontos ismeretében előre tudják vetíteni a történéseket. A gyakorlati eszköztár bővülése mellett a strukturált gyakorlatokkal párhuzamosan megjelennek a strukturált csoportformák is. Ilyen strukturált csoportfoglalkozás a Szilágyi Klára (2003) és kutatócsoportja által létrehozott - a munka-pályatanácsadásban jól alkalmazható, szabályozott - csoportfoglalkozäsi forma. Ezzel a csoportfolyamat tervezhetöve, a csoport kiszámíthatóbbá válik; ha pedig ez teljesül, akkor a csoportmódszer jobban tanítható, és a pedagógiai folyamatban való alkalmazása sikeresebb. 1.5. A szociális csoportok megjelenése a csoportmunka történetében A szociálpedagógia kialakulására a szociális munka is hatással volt, illetve a szociális munka által használt csoportmunkát a szociálpedagógia is munkaformaként tartja számon, így ez a fejezet hozzájárulhat ahhoz, hogy definiálni tudjuk a szociálpedagógus által használt csoportmunka sajátosságait. A szociális munkában használatos csoportmunka elnevezések (szociális csoportmunka, csoportterápia, szociális munka csoportokkal) kevéssé leírt folyamatok. A közös gyökerek, a hasonlóságok és az eltérések a szociális munka és a szociálpedagógia csoportmunka fogalma között már egy világosabb képet mutatnak,