használt csoportmunka-fogalom eltér a pszichológia csoportmunka-értelmezé¬
sétől (Lewin 1975; Moreno 1959; Yalom 1995; Foulkes 2000; Pataki 1980), il¬
letve a pedagógia területén használt csoportmunka-felfogástól is (Buzás 1980;
M. Nádasi 1998; Bábosik 1982; Falus 1998). A szociálpedagógiához kötődő cso¬
portfelfogások tisztázását nem segíti a hazai szakirodalom. Így lehetséges az,
hogy a különböző szakmai irányvonalak tisztázása során létrejött konferenciák
(Sopron 1989; Esztergom 1991; Eger 1992) résztvevői eltérő alapokra kívánták
helyezni az induló szociálpedagógus-képzést. Nemzetközi kitekintésben is dif¬
fúz kép bontakozik ki a szociálpedagógiáról. Elég, ha csak arra gondolunk, hogy
német nyelvterületen használják a szakmát képviselő szakember megnevezé¬
sére a szociálpedagógus fogalmat, míg az angolszász nyelvterületen a , social
educator" (Bernard 2007) megnevezést találjuk az ugyanazon tevékenységet
folytató szakemberre. A hazai szociälpedagögusi szakma identitäsalakuläsät
befolyásolta az a tényező is, hogy milyen tanszékek vállalkoztak a képzésre:
jórészt neveléstudományi tanszékek, illetve néhány pszichológia tanszék volt
az ún. szakgazda. A terepgyakorlatról visszaérkező hallgatók a más képzőhely¬
ről érkező szaktársaikkal való találkozások után például arról számoltak be,
hogy mintha két különböző attitűddel, szakmai elképzeléssel, módszertani
kultúrával rendelkező szakember találkozott volna egymással. Ebben a tanul¬
mánykötetben kísérletet teszek arra, hogy a szociálpedagógus által használt
csoportmunka-fogalmat meghatározzam. Bemutatok néhány, a szociálpeda¬
gógus által használt, csoportra épülő módszert, és betekintést adok a szociál¬
pedagógia történetébe is.
A szociálpedagógus-képzés neveléscentrikus szemléletével, és a csoportnak
mint munkaformának a meghonosításával jó eszközt nyújt azoknak a leendő
szakembereknek, akik az ifjúsággal, a gyermekekkel, azok szüleivel, hozzátar¬
tozóival dolgoznak, és hozzájárul az iskolai szociális munka tartalmának, mód¬
szertanának kidolgozásához is.
A csoportmunka fogalmát nagyon sokszor használjuk a mindennapokban, de
jelentős gondolkodók is foglalkoztak a tisztázásával. A Magyar Larousse Encik¬
lopédia (1991) az alábbiakat írja a csoport terminusról:
, Valamilyen feladatra egységbe tömörült, szervezett alakulat."
„Kepen, szobron a művészi hatás érdekében személyek, tárgyak rendezett
együttese (művészetben)."