OCR
1. Szociálpedagógia és a szociálpedagógus által működtetett csoportmunka sajátosságai! A munkanélküliségnek és más társadalmi problémáknak a hétköznapokban való megjelenése az oktatási intézményekben is új feladatok elé állítja apedagógusokat, az ifjúsággal foglalkozó szakembereket. Az érvényesülés tradicionális mintái mellett új feladatok jelentek meg. A modern családfelfogások (élettársi kapcsolatok, házassági szerződés mellett kötött házasságok stb.) fellazítják a korábbi családmodell egyeduralmát, és már nem a család a felnőtté válás egyértelmű színtere. A gyermekek idejük jelentős részét a családon kívül töltik. Az életvitelek sokszínűségében az egyénekre még nagyobb felelősség hárul abban, hogy saját identitásuk megteremtőjévé váljanak (Heller 1994). Ebben a társadalmi közegben az ifjúsággal dolgozó szakemberek felelőssége felerősödik, hiszen új eszközök, módszerek révén kell megsegíteni a felnövekvő nemzedéket abban, hogy megtalálja önmagát, helyét a társadalomban, a lakóközösségben, a baráti társaságában, az osztályközösségében - abban az élettérben, amelyben mindennapjait tölti. Meggyőződésünk, hogy a szociálpedagógus módszertani repertoárjával, képzettségével készen áll arra, hogy a nemzedékek útkeresésében tájékozódási pontként segítségére legyen azoknak, akik hozzá fordulnak. Teszi ezt különböző munkaformákkal, hiszen segítő szakemberként képes egyénekkel, családokkal, csoportokkal és közösségekkel dolgozni. Magyarországon sem a köznapi nyelvhasználatban, sem pedig a szakmai nyelvhasználatban nem egységesek a szociálpedagógus és a csoportmunka fogalmai — mindkettő igen sokszínű és sokféleképpen értelmezett. Amikor egy fiatal szakmának, mint amilyen a szociálpedagógia, a társadalmi és szakmai elfogadottságért kell küzdenie, nagyon fontos, hogy a szakterületen belül viszonylagos egység, konszenzus legyen a fogalmak jelentését illetően. Ugyanez vonatkozik a csoportmunka fogalmára is, amelyről a társszakmák felfogásai eltérőek. Egy-egy tudományterületen belül koherensebbek a nézetek, tisztábbak a kompetenciahatárok, a képzettségre vonatkozó elvárások. Bizonyítható, hogy a szociálpedagógus által ! Korábban megjelent: Hadnagy József (2017): Szociálpedagógia és a szociálpedagógus által müködtetett csoportmunka sajátosságai. In Szilágyi István (szerk.) Szöveggyűjtemény a szociálpedagógus-képzés kurzusaihoz, Líceum Kiadó, Eger (248, 11-91).