OCR
Előszó ] 13 A fentiekben jeleztem a képzésre háruló felelősséget, és azt is, mennyire fontos volt a számunkra az, hogy a munkaformák tekintetében a szociálpedagógiához kapcsolódó munkaformákat, módszereket tisztázzuk, kijelöljük a kompetenciahatárokat, és képesek legyünk ezek alapján tanítani a jövő nemzedékét. Így jött létre egy csoportmunka képzési modell, amely egri modell, hiszen az egri képzés köztudottan nagy hangsúlyt fektet a csoportokban zajló fejlesztő tevékenységekre, a szociális készségeket fejlesztő csoportmunkára. A kötet hatodik cikke ezt a modellt mutatja be. A közösségi kapcsolatainkon keresztül terjedő információknak - érzelmeknek, gazdagságnak, szegénységnek köszönhetően - a társadalmi egyenlőtlenségek újratermelődésében is nagy szerepük van. Az ezzel kapcsolatos kutatásunk eredményei nagyban hozzájárultak ahhoz, hogy a közösségi munkához kapcsolódó tanegységek oktatásába beemeljük a közösségi kapcsolatok elméletét is. Ezt a hetedik cikkben megjelenő kutatási eredményeink is ösztönözték. Az IKT eszközökön keresztül létrejövő közösségeink működési sajátosságai jelentős információt hordoznak a segítő szakember számára arról a klienskörről, akivel dolgozik. A 21. század ifjúsága a digitális térben szervezi közösségi kapcsolatait, így a klasszikus közösségfejlesztés mellett a közösségi kapcsolatokra alapozó közösségi beavatkozásokra is egyre nagyobb szükség van, illetve lesz. Ehhez nyújt segítséget az utolsó előtti tanulmány. Több mint egy évtizede gondozzuk a Roma Szakkollégiumot. Elkötelezett szakemberei vagyunk az esélyegyenlőséget megteremtő szakmai programoknak. Fontosnak gondoljuk a társadalmi felelősségvállalást, így több kutatással járulunk hozzá a szakkollégium szakmai programjának fejlesztéséhez. A terepen végzett munka során lettünk arra figyelmesek, hogy a szakkollégista fiatalok mennyire nagy hatást tudnak kifejteni a hasonló sorssal rendelkező, telepen élő kortársaikra. Hallgatóink korrepetálással és szabadidős programok szervezésével valósítják meg a társadalmi felelősségvállalást. Ebben a munkában partnerünk a roma telepen megjelenő szakmai program, amely egy közösségi ház keretein belül zajlik. Így minden adott volt ahhoz, hogy a terep, a felsőoktatás és kutatócsoportunk összehangolt kutatásával megvizsgáljuk annak az érzékenyítő folyamatnak az eredményeit, amelynek köszönhetően a szakkollégium tagjai mentori tevékenységet tudtak kialakítani a roma telepen. Meggyőződésem, illetve szakirodalmi tény is, hogy a hátrányos helyzetből, a szegénységből kivezető út egyik eszköze a tanulás. A felsőoktatásba járó hallgatók ezt már tudják, megtapasztalták a saját bőrükön. A telepen élő kortársaik azonban ezt nem tudják, ezért nem képesek a mindennapokban motivációvá alakítani. Hallgatóink felkészítésének, a szakkollégium szakmai programjának köszönhetően létrejött egy olyan képzés, amelynek köszönhetően hallgatóink