OCR
12 ] Előszó jutottam, hogy sokproblémás közösségek esetén az igényekre alapozó beavatkozások közösségi alapú szolgáltatásfejlesztésekkel munkálhatók ki. Ennek általános folyamatát mutatom be, megerősítve a fórumok szerepét, amelyek alapjául szolgálnak a közösség igényeire adott intervenciók kimunkálásának. Ebben a tevékenységrendszerben az , aktív mag" létrejöttének kiemelt jelentősége van. Az aktív mag által mozgatott, bevont közösséggel való munka új megvilágításba helyezi a közösségfejlesztési folyamat eddig megismert lépéseit. A tanulmány végén az aktív mag létrejöttének módszertani elemeit összegzem. Az ötödik cikk szorosan kapcsolódik az előzőhöz: az elméleti áttekintésben bemutatott folyamatokat és technikákat terepen zajló közösségfejlesztési projektben szerezett tapasztalataim alapján világítom meg gyakorlati kontextusban. Több mint hat éve vagyunk jelen kollégáimmal az egri Szala városrészben, ahol közösségfejlesztésre alapozó szolgáltatásfejlesztést hajtunk végre. Az előző cikkben vázolt elméleti lépéseket (felkérés, interjú, az ajtótól ajtóig kérdőív, aktív mag alakulása, vezetői szerepkör módosulása, eredmények értékelése és kommunikációja stb.) a szalai közösségfejlesztési projekt tükrében töltjük fel terepen szerzett valós tapasztalatokkal. A közösségfejlesztés folyamatának bemutatása, a terepen megszerzett tapasztalatok elemzése, értelmezése nagyban elősegítheti a leendö szociälpedagögusok erdeklödesenek felkelteset ezen munkaforma iränt. Az elméleti és módszertanokat bemutató rész után egy harmadik elem is megjelenik a könyvben, ez pedig a kutatási tevékenységhez kapcsolódik. Megfelelő elméleti megalapozottság birtokában a segítő a módszertani repertoárjával professzionális módon képes a segítés során feltárulkozó lehetőségek meglátására, megláttatására, és úgy tud beavatkozásokat szervezni, hogy az az igényekre alapozva segíti a kliens (egyén, csoport, közösség) autonóm önmegvalósítási törekvéseit, és képessé válik a problémamegoldásra. A kutatás nagyon fontos eleme egy professzionálisan működő segítő tudásának. Kutatási eredményekkel alátámaszthatjuk beavatkozásaink eredményességét; tendenciákat rajzolhatunk ki, amelyek befolyásolhatják későbbi beavatkozásainkat, vagy akár alapját képezhetik egy beavatkozási terv megalkotásának; ugyanakkor nagyon fontos eleme, alapja a szakma fejlődését elősegíteni kívánó oktatási anyagok megalkotásának is. A kutatás eredményei képzési modellhez, tanegységhez kapcsolódó oktatási segédanyagokhoz, esetleg új szervezetek létrehozásához vezetnek. Ez történt Egerben. A Szociálpedagógia Tanszéken működő kutatócsoport munkájának köszönhetően a kötet utolsó három tanulmánya olyan kutatási eredményekre alapozó részeket tartalmaz, amelyek szorosan kapcsolódnak a szociálpedagógus-képzéshez, a segítő szakember által megvalósított esélynöveléshez, és egy olyan szervezet - a Roma Szakkollégium — működéséhez is, amelyet egységünk 12 éve gondoz.