OCR
Előszó ] 11 elméletét összefűző részt, mert ezzel ráirányíthatjuk a figyelmet az itt megjelenő törvényszerűségekre; a módszertan későbbi kidolgozásával pedig hozzájárulhatunk a közösségi munka elméleti és módszertani szakirodalmának színesítéséhez is. A két - főleg elméletet felvonultató - szakmai cikk után egy olyan csoportmunka-módszertan megvalósulását bemutató tanulmányt szerkesztettem a kötetbe, amely a tehetséggondozási folyamatban lehetőséget kínáló GYELVelemzés gyakorlati megvalósítását tartalmazza. Az Eszterházy Károly Katolikus Egyetemen működő Kepes György Szakkollégium kért fel egy olyan tréningre, amelynek során a szervezet optimális, célorientált és eredményes munkáját kellett fókuszba helyeznünk. A munkaforma csoport volt, hiszen a tréningjellegnek köszönhetően kiváló lehetőség kínálkozott arra, hogy a tagok irányított interakciók szervezése mellett képesek legyenek ránézni szervezetük működésére. Az egyik tematikus gyakorlat, módszer volt a GYELV-elemzés, amelyet egyébként a közösségfejlesztő munkában is használunk. Egy közösségfejlesztésben alkalmazott módszert használtam tehát úgy, hogy közben szociálpedagógusként a csoportmunka által megjelenő csoportdinamikai elemeket alkalmazva a tehetséggondozó szervezet együttműködésének javítása, a csoportkohézió növelése is megjelent célként és lehetőségként. Bízom abban, hogy a kötet e részének olvasása során több praktikus tanáccsal gazdagodik az olvasó, és a kötetben szereplő cikk alapján a szakember bátrabban vág bele egy olyan csoportmunkába, amelynek fókuszában a GYELV-elemzés módszere szerepel. A szociálpedagógus által használt munkaformák közül eddig a csoportmunka, továbbá a közösségi munka elmélete került a kötetbe. Megjelent egy konkrét csoportmunka bemutatása is, amely egy speciális módszer tematikája mentén szerveződött csoportmunkába engedett betekintést. A következő két tematikus cikk egy konkrét közösségfejlesztési folyamatot mutat be. A segítő szakmában jártas olvasó tudhatja, hogy szakmánkat inkább az egyénekkel, családokkal végzett munka jellemzi; a terepen a munkaformák közül igazoltan a közösségi munka kerül leginkább háttérbe. Kevesebb csoportmunka jelenik meg, a terepen végzett közösségfejlesztő munka elenyésző, így az oktatásban is nagyon sok nehézséget jelent a közösségi munka oktatása. A kötetben szereplő következő két cikk ezt a hiányt hivatott pótolni, hiszen egy olyan közösségfejlesztési folyamatot mutatok be, amely végigkíséri az olvasót az elméleti megalapozástól a gyakorlati megvalósítás egyes kiemelt állomásain át az eredmények láthatóvá válásáig. A negyedik cikkben bemutatom a közösségi munka elméletének és gyakorlatának legfontosabb elemeit, hiszen a közösségi alapú szolgáltatásfejlesztés kerül a középpontba. Terepen végzett munkáim során arra a felismerésre