elméletét összefűző részt, mert ezzel ráirányíthatjuk a figyelmet az itt megje¬
lenő törvényszerűségekre; a módszertan későbbi kidolgozásával pedig hozzájá¬
rulhatunk a közösségi munka elméleti és módszertani szakirodalmának színe¬
sítéséhez is.
A két - főleg elméletet felvonultató - szakmai cikk után egy olyan csoport¬
munka-módszertan megvalósulását bemutató tanulmányt szerkesztettem a
kötetbe, amely a tehetséggondozási folyamatban lehetőséget kínáló GYELV¬
elemzés gyakorlati megvalósítását tartalmazza. Az Eszterházy Károly Ka¬
tolikus Egyetemen működő Kepes György Szakkollégium kért fel egy olyan
tréningre, amelynek során a szervezet optimális, célorientált és eredményes
munkáját kellett fókuszba helyeznünk. A munkaforma csoport volt, hiszen a
tréningjellegnek köszönhetően kiváló lehetőség kínálkozott arra, hogy a tagok
irányított interakciók szervezése mellett képesek legyenek ránézni szervezetük
működésére. Az egyik tematikus gyakorlat, módszer volt a GYELV-elemzés,
amelyet egyébként a közösségfejlesztő munkában is használunk. Egy közösség¬
fejlesztésben alkalmazott módszert használtam tehát úgy, hogy közben szoci¬
álpedagógusként a csoportmunka által megjelenő csoportdinamikai elemeket
alkalmazva a tehetséggondozó szervezet együttműködésének javítása, a cso¬
portkohézió növelése is megjelent célként és lehetőségként. Bízom abban, hogy
a kötet e részének olvasása során több praktikus tanáccsal gazdagodik az olva¬
só, és a kötetben szereplő cikk alapján a szakember bátrabban vág bele egy olyan
csoportmunkába, amelynek fókuszában a GYELV-elemzés módszere szerepel.
A szociálpedagógus által használt munkaformák közül eddig a csoportmun¬
ka, továbbá a közösségi munka elmélete került a kötetbe. Megjelent egy konkrét
csoportmunka bemutatása is, amely egy speciális módszer tematikája mentén
szerveződött csoportmunkába engedett betekintést. A következő két tematikus
cikk egy konkrét közösségfejlesztési folyamatot mutat be.
A segítő szakmában jártas olvasó tudhatja, hogy szakmánkat inkább az egyé¬
nekkel, családokkal végzett munka jellemzi; a terepen a munkaformák közül
igazoltan a közösségi munka kerül leginkább háttérbe. Kevesebb csoportmunka
jelenik meg, a terepen végzett közösségfejlesztő munka elenyésző, így az okta¬
tásban is nagyon sok nehézséget jelent a közösségi munka oktatása. A kötetben
szereplő következő két cikk ezt a hiányt hivatott pótolni, hiszen egy olyan kö¬
zösségfejlesztési folyamatot mutatok be, amely végigkíséri az olvasót az elméleti
megalapozástól a gyakorlati megvalósítás egyes kiemelt állomásain át az ered¬
mények láthatóvá válásáig.
A negyedik cikkben bemutatom a közösségi munka elméletének és gya¬
korlatának legfontosabb elemeit, hiszen a közösségi alapú szolgáltatásfejlesz¬
tés kerül a középpontba. Terepen végzett munkáim során arra a felismerésre