Ugrás a tartalomra
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
BejelentkezésRegisztráció
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Előnézet
022_000163/0000

Élettörténeti társadalomkutatás. Elméleti és empirikus megközelítések

  • Előnézet
  • PDF
  • Metaadatok mutatása
  • Permalink mutatása
Szerző
Bögre Zsuzsanna
Cím (EN)
Biographical Social Research. Theoretical and empirical approaches
Tudományterület
Szociológia / Sociology (12846)
Sorozat
Ars Sociologica
Tudományos besorolás
tanulmánykötet
022_000163/0032
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Oldal 33 [33]
  • Előnézet
  • Permalink mutatása
  • JPG
  • TIFF
  • Előző
  • Következő
022_000163/0032

OCR

II. Biográfiatörténetek 31 BIOGRÁFIA A PARADIGMÁK , KERESZTTUZEBEN” Az 1980-as és 1990-es években a biográfiakutatást sem kerülte el a társadalomtudományokban akkoriban zajló paradigmavita. A BSCR-csoport működését hamarosan a paradigmákkal kapcsolatos viták tették próbára. A csoporton belül a francia/angol posztpozitivistának/naturalistának tekinthető szerzők felfogása összeütközésbe került a , német biográfiai iskola" képviselőivel, akik a konstruktivista, narratív élettörténeti kutatás mellett köteleződtek el (Kovács 2007, 2011; Kovács-Vajda 2002;). A francia/angol pozitivista/posztpozitivista szerzök „oral history”-kutatäsai elettörtenetek használtak, mint például Bertaux (2001) vagy a történész Thompson (1978) munkái. Ihompson 1he Voice of the Past című művében 500 mélyinterjút használtak fel a kutatók. A kutatásban részt vevő szerzők kiemelték az , oral history"- élettörténetek eredetiségét, magas színvonalát, és úgy vélték, hogy az összegyűjtött interjúk már mennyiségük miattis megfeleltek a reprezentativitás követelményeinek. A dokumentumok feldolgozása során mintavételi eljárásról beszéltek, amellyel felfogásuk szerintük elfogultságtól mentes eredményekhez jutottak. A megbízhatóság és az érvényesség elérését kiemelten fontosnak tartották a kutatási beszámolókban. Mindaz, ami számukra fontos volt, egybecsengett a pozitivista/posztpozitivista állásponttal. A Bertaux és Bertaux-Wiame szerzőpáros (1995) a francia pékek kulturális mintáinak nemzedékeken keresztül történő átadásáról írt, amelynek módszertana (szemléletmódja szerint) posztpozitivistának mondható. Bertaux (2001, 2003) a biográfia iskola , megmentése" érdekében tett lépései mellett oroszlánrészt vállalt a realista/posztpozitivista biográfia fősodorban tartásában is. A fentebb említett munkákat részbeni elismerés és ezzel együtt sok kritika érte. Lényegében két tűz közé szorultak a fenti szerzők. Egyfelől a pozitivista oldalról érkező támadás kifogásolta, hogy nem kérdőjelezték meg az egyéni dokumentumok érvényességét, másfelől konstruktivista oldalról bírálták a szerzők , oral history”-mödszeret az empiricizmusa (tapasztalatok gyűjtése) miatt. A biográfiakutatáson belül zajló paradigma vitát a hazai szociológiában Kovács Éva a következőképpen foglalta össze: , A biográfiakutatás, lassacskán elszakadva a torténeti és emlékezetkutatasoktél, elméletileg inkább a filozófiában és az irodalomelméletben megújuló narratológiában fedezte fel kapcsolódási pontjait." (Kovács 2007: 272)" 16 A Kovács Éva által képviselt narratológia felfogás az objektív hermeneutikán alapul, amelyre támaszkodva német szerzők dolgozták ki a narratív élettörténeti interjúk módszertanát (Rosenthal 2005; Schütze 2005). Az így készült interjúk feldolgozását hermeneutikai esetrekonstrukciónak nevezték el (Denzin 1989; Kovács—Vajda 2007). A hermeneutikai

Szerkezeti

Custom

Image Metadata

Kép szélessége
1867 px
Kép magassága
2670 px
Képfelbontás
300 px/inch
Kép eredeti mérete
1.21 MB
Permalinkből jpg
022_000163/0032.jpg
Permalinkből OCR
022_000163/0032.ocr

Linkek

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Elérhetőség

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

BejelentkezésRegisztráció

Bejelentkezés

eduId Login
Elfelejtettem a jelszavamat
  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde